Lina

    Hej syv! Hur är det med anpassningar gällande att skriva högskoleprovet, vid en diagnos såsom asperger? Vilka rättigheter har man att anpassa provmiljön osv?

    Har man till exempel rätt till att kunna få skriva provet i en mindre grupp och att få längre skrivtid? Och hur går man till väga i såna fall?

    Hälsningar,
    Lina

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina; relevant info finns på www.studera.nu/hogskoleprov/hogskoleprovet-funktionsnedsattning

    där det bl a står:
    "Om du har en funktionsnedsättning ..., kan universitetet eller högskolan försöka göra det möjligt att utreda och anpassa provsituationen för dig och dina behov.

    Det är viktigt att du kontaktar det universitet/högskola du har anmält dig till, senast sista anmälningsdag.

    Observera att ditt behov av anpassning också måste styrkas med läkarintyg eller motsvarande senast sista anmälningsdag.

    Observera att det  inte är säkert att alla önskemål om anpassning kan tillgodoses. "

    >>>"Allt om högskoleprovet" är en sida på Facebook som svarar på frågor om högskoleprovet. Du får hemskt gärna skicka meddelande till dem.
    Fråga syv anordnar inte högskoleprovet och ansvarar inte för HP.
    Vi kan hitta info och återberätta för dig vad experter säger om högskoleprovet, om vilka rättigheter du har och vilka anpassningar som kan göras och om inte - varför /enligt uttalande från andra personer som förhoppningsvis vet "vad de pratar om"/.

    Hej igen,
    du tar upp en viktig fråga. Dock är det så att vi på fråga syv är inte jurister, och vi ansvarar inte heller för högskoleprovets anordnandet, inte på ngt. sätt.
    Allmänt gäller
    - rättigheter /på pappret/ kan vara en sak, och var man i praktiken får kan, tyvärr, vara ngt. annat. Exempelvis finns det "vårdgaranti" och garanti att få dagisplats för sitt barn inom viss tid, men sedan är det inte alla som får vård inom vårdgaranti-tid och inte alla som får dagisplats inom den tiden som plats måste erbjudas. Tyvärr...

    Att en rättighet finns betyder inte per automatik att man även får det som man har rätt till! Det är beklagligt, men så är det.

    Vi på Fråga syv har begränsade möjligheter till att hjälpa dig få det som du har rätt till. Vi kan hänvisa dig dit vi tror du får rätt/relevant info. I detta fallet är det Universitets- och högskolerådet som "äger frågan".
    Börja med att ställa din fråga på ">>Allt om högskoleprovet" på Facebook. Får du inte ett svar som du kan förstå och acceptera, kan du i så fall "gå vidare" - ex. vända dig till Universitets- och högskolerådet.

    • : Har bara en sista fråga; vet du varför det är så att "alla önskemål om anpassning inte kan tillgodoses"? Är det inte så att alla har rätt till en provmiljö som innebär samma förutsättningar för att kunna prestera sitt bästa, utefter olika personers individuella behov och förutsättningar?
    • Anna : Jag har min Personliga Åsikt och en förklaring som jag tycker är rimlig... men det kanske är bättre om du får det rätta svaret /den oficiella förklaringen/. Ska söka hjälp hos en sakkunnig och återkommer.
    • : Ok! Menar bara eftersom att det på skolverkets hemsida står att man i detta fall har rätt till anpassningar av själva genomförandet (åtminstonde gällande nationellt prov), som ger individen bästa möjlighet att prestera sitt bästa, så länge inte anpassningen "förändrar kunskaperna som ska prövas"
    • Anna : tips - kontakta https://www.facebook.com/alltomhogskoleprovet/?hc_ref=ARTyLQukOxnfxNOd5Yw-Pu9etdLHBBaXy1IxS0_GZlEvrtDgvdTkxFPWDOvQ-HVF2UQ&fref=nf
    • Anna : Jag har nu även utökat mitt tidigare svar till dig, var god läs ovan! :)
    • : Tack! Har skickat ett meddelande till facebooksidan som du länkade och hoppas på svar! Om man sedan skulle behöva gå vidare med frågan till Universitets- och högskolerådet, hur gör jag då för att kontakta dem? Finns det någon särskild mailaddress/liknande, och hur går jag tillväga i såna fall?
    • Julia : kontaktuppgifter till UHR finns på https://www.uhr.se/om-uhr/Kontakt/
    Läs alla kommentarer
    Saga SYV

    Hej Lina,

    Universitetskanslersämbetet/The Swedish Higher Education Authority - hänvisar med frågor om högskoleprovet till UHR; universitets- & högskolerådet som i sin tur svarar att det i dagens läge ej finns någon speciell anpassning av Högskoleprovet för personer med asperger.

    Universitets- och högskolerådet (UHR) utreder möjligheterna för fler anpassningar av provet framöver. Här kan man läsa om de anpassaningar som finns idag:  www.studera.nu/hogskoleprov/hogskoleprovet-funktionsnedsattning

    När det gäller frågor om diskriminering får vi hänvisa till Diskrimineringsombudsmannen (DO)>>.