B.
    Hej!
    Jag ska ansöka för studiemedel. Men i vissa frågor kunde jag inte svara. Jag har läst grundskola och ett år gymnasiet i mitt hemland.
    När kom jag hit gick jag på språkintroduktion 2 år och nu läser jag gymnasium i andra år.
    De frågorna är;
    1.Vad har du läst på gymnasienivå i sverige? Svars alternativ är att att tvåårig, tre eller fyraårig gymnasieutbildning, komvux, folkhögskola, annan gymnasieutbildning och jag har inte läst på gymnasienivå. Vet inte vilken ska jag välja?
    2.Andra frågan är : Vad har du läst på grundskolenivå i Sverige?
    Vanlig grundskola, komvux, folkhögskola, annan grundskoleutbildning, jag har inte läst på grundskolenivå.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Benan!
    jag ser att du är 17 år. Om detta stämmer, är du för ung för att kunna få Studiemedel.
    Det är enbart i fall du skulle läsa på högskola/universitet som du skulle ev kunna få Studiemedel.

    För studier på Komvux eller på gymnasieskola, måste man vara 20 år (tidigast från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år har man rätt till Studiemedel).

    Det är CSN som fattar beslut www.csn.se men i fall du inte läser på högskola/universitet och är 17 år, kan du inte få Studiemedel. Du kan göra ansökan, men du kommer 100 % få avslag för att du är för ung.

    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Du kan välja "annan gymnasieutbildning" och där finns det möjlighet att förklara...
    Du kan välja "annan grundskoleutbildning" eller NEJ om det finns ett sådant alternativ.
    Du kan också skriva mail till CSN och förklara din situation och be om hjälp i att fylla i blanketter.
    Det är ju CNS´s egna blanketter - så de vet bäst hur man fyller i dem rätt.
    Här https://www.csn.se/epostaoss/indexFraga.jsp kan du skriva epost till csn.

    Du kan också ta blankett till kurator på din skola och be om hjälp. Det är ganska vanligt att just kurator är den som på skolan hjälper till med att fylla i blanketter om ansökan om studiemedel.

    Lycka till!
    Milla SYV
    • : Jag är 20 år, inte 17... kunde inte ändra..
    • Milla : OK, då är det en annan sak. Jag skriver ett utökat svar till dig nu.
    • : Det finns inte alternativen Nej för grundskolenivå. Det finns bara jag har inte läst och annan grundskoleutbildning.. Vilken kan passa?
    • Milla : "Jag har inte läst" - verkar passa för du har ju inte läst, säger du. :)
    Läs alla kommentarer