Waleid

    Hej! Har läst naturvetenskap programmet på komvux. Har inte ansökt om gymnasieexamen än. Jag har läst Historia 1b och fick betyget E. Två år senare läste jag Historia 2 och fick A. Får jag ersätta historia 1 med en kurs moderna språk som jag har ett A på? Eller måste jag ansöka med Historia 1b som är 100 poäng. Tänker på läkare /tandläkarprogrammet. Jag har tidigare läst matte 1 c, 2c och 3c. Nu ska jag göra prövningar på alla dessa kurser för att höja mina betyg. Måste jag fortsätta med matte c? eller kan jag läsa matte a eller b med tanken på att c är lite svårare hörde jag. Tacksam för er svar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Waleid!
    Du måste göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV-en på komvux. Reglerna kring examensevis från komvux är rätt komplicerade och i många fall gäller en Bedömning som komvux gör (man kan alltså få olika svar från komvux i olika kommuner - i alla fall i vissa fall).
    Vår bedömning är att du kan i ditt examensbevis från komvux ha en kurs Historia 2a eller Historia 2b eller Historia 3 och slippa ta in kursen Historia 1b in i examensbeviset. Vad gäller matematiken är vår bedömning att du kan ta in betyget i Matematik 1a in i ditt examensbevis men vad gäller kurserna på nivå 2 och högre, så måste det vara betygen i det "rätta spåret" - alltså om ditt examensbevis blir från område "naturvetenskap-teknik" så måste du ha betygen i matte 2 c och 3 c in i ditt examensbevis.
    Om du skulle ta ut examensbevis från "ett yrkesprogram", t.ex som Undersköterska (för det måste du ha godkända betyg i ett antal yrkesspecifika kurser inom bl.a ämnena Vård- och omsorg, Omvårdnad och andra "liknande" ämnen) - då kan du i det examensbeviset ha kurserna matematik 1a, 2a, 3b och 4 och även 5 och matematik specialisering.

    Den exakta utformningen av examensbeviset blir det upp till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Boka tid med SYV-en på komvux för planering mot examensbevis.