Daniel

    Hej! Jag ska börja läsa naturvetenskap och tekniskt basår på Skövde Högskola, min fråga till er är att om jag inte väljer att fortsätta läsa där efter mitt basår, hur konkurrerar jag då för att kunna läsa en annan ingenjörs inriktning på ett annat universitet/högskola, är det då mina betyg under mitt basår eller räknar dem ihop mina betyg från mitt basår tillsammans med dem betygen jag har från gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    basår på högskolenivå räknas inte ihop med betyg från gymnasiet; studier på högskole-basåret kan ge BEHÖRIGHET, men de förändrar inte det meritvärde man har från gymnasiet.
    Du kommer konkurrera med det meritvärde du har på ditt examensbevis, men i BII, kompletteringsgruppen (pga du har kompletterat för behörighet efter gymnasiet).
    Du kan, för att prövas i HP-urvalet också - samtidigt som du prövas i Betygsurvalet, göra högskoleprovet.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Men det betyder att mitt meritvärde inte kommer ändras oavsett vilket betyg jag får från basåret?
    • Julia : ja, det stämmer.