Melis
    Hej!

    Jag har sökt till universitetet för höstterminen men är orolig att jag inte blir antagen. Finns det möjlighet att söka till komvux samtidigt som jag har gjort en ansökan till universitetet? Hur gör man ifall man blivit antagen till en av dessa, och behöver meddela det andra att man inte vill ha sin studieplats? Jag vill så gärna börja direkt med komvux ifall jag inte blivit antagen till universitetet så att jag inte förlorar tid.

    MVH
    Melis

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Det går jättebra att söka till universitetet och till komvux samtidigt. Det är inte heller något problem att tacka Nej till erbjuden studieplats. Det är många antagna som tackar nej på grund av olika anledningar och du behöver inte ens förklara varför du tackar nej, det är bara att svara Nej på antagningsbeskedet och om man tackat Ja som svar på antagningsbeskedet går det jättebra att höra av sig till skolan och lämna Återbud. Det går också att hoppa av även om man påbörjat utbildningen.