My
    Jag har för tillfället ett F i matte från höstterminens betyg, kan jag ändå söka in till de nationella programmen som man ska göra i Februari någon gång om jag kommer att få godkänt (ett E) i det till vårterminen? Eller hur funkar det egentligen? Behöver jag söka om igen när jag fått godkänt eller kollar de på vårterminens betyg och därmed ”avgör”

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej My;
    det är de betygen i ämnena som kommer att finnas i ditt Slutbetyg från grundskolan, som gäller som underlag för gymnasieantagning.
    Jag vill dock råda dig att söka även till de alternativen som förutsätter att du ej har godkänt betyg i matematik, alltså - söka även till IM-programmen (i andra hand). Kika på Yrkesintro och på Programinriktat val.

    Eftersom sista dagen i Omvalsperioden ligger tidigare än datumen då vårterminens betyg sätts - kan man inte garanterat veta om du får godkänt betyg i matte i ditt slutbetyg från grundskolan eller - tyvärr - kanske inte.... Därför är det bra om du förbereder dig för båda alternativen: lägg först de alternativen till gymnasiet där du behöver ha godkänt betyg även i matematik (nationella programmen), men sedan, som lägre prioriterade alternativ - de som kommer att gälla om du tyvärr ej får godkänt betyg i matten i slutet av maj.

    Du får gärna prata om det med SYV på din skola. Du kan, om du vill, visa honom/henne detta svar.

    Vänligen
    ANNA