Sandra

    Hej. Efter gymnasiet visste jag inte vad jag ville studera så jag har studerat en del olika kurser under året. Men jag vet nu vad jag vill söka till. Dock undrar jag ifall mina betyg jag söker med kommer att påverkas av de kurser jag har läst och håller på att läsa just nu. Jag har läst att man ansöker till universitet och högskola i olika grupper som BI och BII etc. Kommer jag fortfarande att söka med mitt mina BI betyg från gymnasiet eller kommer jag att söka med en annan grupp? Eller kommer jag söka i två grupper då och vilken är det isåfall som kommer att spela mest roll. Jag vet att mina betyg från gymnasiet är bra och att jag kommer in på kursen jag vill med dem. Men jag undrar om kurserna jag läser just nu på något sätt kan påverka mina chanser att komma in på programmet negativt?

    • Anna : De kurser du läser nu - är på på Komvux eller på Högskolenivå?
    • : På högskolenivå, jag har inte läst något på komvux och planerar inte att göra det heller.
    • Anna :

      Om du söker till Grundutbildningen (alltså en högskoleutbildning som, för behörighet, inte kräver att du läst på högskolenivå) då kommer inte de högskolestudierna som du bedrev räknas in, över huvudet taget - när du söker till högskola-universitet. Du konkurrerar med meritvärde som du fick på dina gymnasiala betyg.
      Och om du på ditt examensbevis från gymnasiet är behörig (utan kompletteringar), prövas du i BI, dierktgruppen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, studier efter gymnasiet kan ej på ett negativt sätt påverka möjlighet att komma in på högskola/universitet. Antingen förbättrar man sina chanser eller så kommer inte de studierna spela ngn roll.
    Se bara till att det på din inloggning på antagning.se syns alla dina gymnasiala betyg; du skriver i din fråga inte om du nu läser på högskola eller på komvux. Om du läser på komvux, se till att även de nya betygen du fick på komvux - också syns till för antagning.se´s personal.
    ang. prövas i olika urvalsgrupper - antagning.se kommer placera dig i alla de grupper där du kan prövas.