Maria
    Hej!
    Jag har precis tagit studenten och har sökt in till ett antal program och kurser på högskolan/universitetet.

    Min fråga är, om jag exempelvis kommer in på mitt andrahandsval eller tredje osv... men fortfarande vill komma in på mitt förstahandsval, kan jag då läsa en termin och sedan hoppa av och söka in till förstahandvalet igen?

    Följdfråga: kommer jag få mer poäng när jag söker in till förstahandsvalet då? eller måste jag läsa klart hela programmet för att höja poängen?

    Jag sökte nämligen till programmet Europaprogrammet, ämnesinriktning offentlig rätt 180 högskolepoäng, Södertörns högskola. Antagningspoängen till detta program är just nu 18.10 och mina meritpoäng är 16.20. Min fråga är då, finns det fortfarande en chans för mig att komma in? Kan man kanske göra en spontan bedömning?

    En till fråga: Om jag låt oss säga, inte kommer in på något av de programmen jag sökt, men vill studera, hur gör jag då? Måste jag vända mig till komvux då? Eller hur fungerar det?

    Tack!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    vi hoppas att du kommer in.
    Siffrorna /antagningsgränser/ från förra året är en "fingervisning". I år kan det bli annorlunda. Vi håller tummarna för dig!
    ***************
    Om du kommer in på någon högskoleutbildning och läser en termin på den eller längre tid... - ? Du kan alltid söka om till andra utbildningar - både på högskolenivå, på yrkeshögskolor, på fokhögskolor och på andra ställen. Det är tillåtet att hoppa av en utbildning för att påbörja en annan. Dock ger inte tidigare studier på högskolenivå några formella meriter, när man söker till en Grundutbildning på högskolenivå /eftersom man konkurrerar med Meritvärdet, som räknas ut på gymnasiala betyg/. Det är endast om AU-urval >> "öppnas", vilket är ett undantag /och varje lärosäte bestämmer självt om de ska ha AU-urval eller inte/ - då kan tidigare studier bli en sort "plus i kanten".

    Tips: när du ännu inte vet om du får någon utbildningsplats, sök jobb. Du har rätt att ta tjänstledigt för studier, om det skulle vara så att du först får jobb och sedan - en utbildningsplats.

    Länktips - fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola

    • : Tack för snabbt svar! Om jag låt oss säga, inte kommer in på något av de programmen jag sökt, men vill studera där ändå, hur gör jag då? Måste jag vända mig till komvux då? Och vad ska jag plugga upp i sådana fall? Hur fungerar det? Tack!
    • Anna : Kommer man inte in på en utbildning, är man välkommen söka på nytt vid nästa antagnings-omgång. Samma betyg som inte gav plats gången innan, kan ge plats nästa gång. Komvux kan du alltid vända dig till men det är mycket svårt få plats på kursr i vilka man redan har godkända betyg. Komvux hänvisar i så fall till att läsa Nya kurser som ger meritpoäng /om du inte har max i merit redan/ och till att göra Prövningar och Högskoleprovet.
    • : Jag har redan max i merit men om jag vill höja mina betyg för att få större chans att komma in på min utbildning, vad gör jag då? är HP den enda ''utvägen''?
    • Anna : HP och Prövningar i de kurser som ingår i ditt examensbevis. Du får givtvis söka till komvux, men chanser att få plats på kurserna är små, pga du redan har godkända betyg.
    Läs alla kommentarer