Tapio
    Hej, jag är snart klar med min grundutbildning och funderar på att söka master utbildningar. Jag blir inte riktigt klok på hur antagning och prioritering ser ut. På många står det högskolepoäng min och max? alltså är det större chans att komma in om man har mer högskolepoäng. Jag har läst lite extra kurser så jag 210hp spelar det någon roll?

    Jag har ganska blandade betyg hälften G och hälften VG har det någon betydelse i antagning till Masterprogram?

    Jag läste/hörde någonstans att högskolor/uni kollar på vilket betyg man har i C-uppsatsen vid antaning till Master, stämmer detta?

    MVH Tapio

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tapio,

    varje lärosäte i Sverige (högskola eller universitet) har inom "den akademiska friheten" rätt stora möligheter att själva bestämma väldigt mycket... och bl a kan de ha olika prioriterings-grunder vid antagning till masterprogrammen.
    Det som man måste ha är kandidatexamen á 180 högskolepoäng, men hur det, för övrigt, prioriteras - om antal sökande är fler än antal utbildningsplatser - kan varje lärosäte bestämma själva.
    Så vitt jag vet, går de ofta på "total antal högskolepoäng" och ju fler godkända högskolepoäng man har, desto högre prioriterad man blir.
    Vilka andra prioriteringsgrunder olika lärosäten har - måste du fråga på just de lärosätena.

    Vänligen och lycka till!

    Julia syv