GG

    Hej, Jag försöker just nu att höja mina gymnasiebetyg för att förhoppningsvis söka till ssk utbildningen nästa år i stockholm. Jag har därför en fråga angående antagning. Om t.ex ett universitet hade antagning på 17,50 VT2021, och samma år 2023, om jag då har lägre, har jag 0% chans att komma in på utbildningen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej T!
    Antagningsgränser bestämmer man inte i förväg, utan de uppstår i konkurrensen - antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har (sökande som söker samma utbildning till samma utbildningsstart...). Vilka meriter som dina konkurrenter kommer att ha när du ska söka och om antal utbildningsplatser förändras (ökar eller minskar) - det är de faktorer som kommer avgöra hur högt antagningsgränser hamnar. Det är ingen som på förhand kan säga hur högt antagningsgräns kommer att hamna nästa gång. Givetvis ger antagningsstatistik från föregående antagningsomgångar viss fingervisning, men det kan bli ganska mycket annorlunda i framtiden, t.ex om antal utbildningsplatser utökas drastiskt, då borde antagningsgräns gå ner ganska mycket (men inte ens det är säkert, för att yrkets popularitet kan öka och även meriter som sökande har kan även de öka... så även om utbildningsplatserna blir fler kan ändå antagningsgränsen gå upp men det kan också bli tvärtom: antal studieplatser kan minska men om färre söker eller om de som söker har låga meriter, kommer i så fall antagningsgränsen gå ner, trots att det blev färre platser att konkurrera om).
    Summan av "kardemumman" är tyvärr sådan att ingen vet hur högt antagningsgräns hamnar och det gäller därför att försöka få högt meritvärde som möjligt. Gör också högskoleprovet så många ggr du kan. Titta även på möjlighet att söka till fler orter och/eller till fler utbildningar.
    Titta t.ex även på yrkeshögskoleutbildningar till AmbulansfsjukvårdareSpecialistundersköterska, Steriltekniker, Apotekstekniker, Tandsköterska och Med.sekreterare; utbud av yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Bra att veta är att ansökan till högskola-universitet och till yrkeshögskola kan ske samtidigt och oberoende av varandra. Att man söker många utbildningar inom yrkeshögskola påverkar inte ansökan till högskola-universitet på www.antagning.se (inte på något sätt, över huvudet taget). Det går också bra att tacka Nej till erbjuden studieplats, därför är det möjligt att komma in på många utbildningar samtidigt och t o m påbörja flera utbildningar samtidigt och sedan tacka Nej eller Ja, när man valde rätt för sig utbildning.