Frank
    Hej
    Jag vill söka till socionom programmet på universitet. Jag undrar hur hög antagningskraven är i Linköping och vad minsta antagningskraven är. Hur lång är programmet? Finns det gott om jobb? När ska man börja söka om man vill studera nästa år? Får man någon slags bidrag om man höjer upp sina betyg på komvux?
    • : Hej Frank! Är ingen SYV, så vänta tills de svarar (de lägger till och rättar info!). Enligt http://statistik.uhr.se/ så är det lägsta kravet för BIEX 18,75 (det finns även BI: 18,80, BII: 17,99 samt HP: 1,05 ) för HT16 efter den andra antagningen. På LIU har man även en särskild antagningsgrupp för de som har minst 2 års arbetslivserfarenhet på halvtid (samt övriga behörigheter), då var lägsta antagningskravet för den gruppen 15,5 för BI och 15,3 för BII. Dock så är det ju så att antagningskraven skiftar från år till år beroende på hur många som söker och vilka meritvärden de har. Satsa därför för att få så höga betyg som möjligt, för man kan aldrig i förväg säga vad det kommer bli för antagningsgränser när du söker. Programmet är på 3,5 år (210 hp). Läs mer om arbetsuppgifter och konkurrens om jobb här: http://www.framtid.se/yrke/socionom . Som du ser är det liten konkurrens om jobben som socionom, alltså finns det fler jobb än utbildade. Ansökan för VT17 har redan öppnat, och stänger den 17/10. Läs mer här: https://www.antagning.se/se/start . När det gäller bidrag så är jag lite osäker men den här infon kanske är till hjälp. http://www.csn.se/lattlast/studiestod/studiemedel/hur-mycket-kan-du-fa/1.4687 . Kom dock ihåg om du ska höja betyg i kurser som du redan har betyg E-A i kostar det 500 kronor per prövning. Prova att göra högskoleprovet också vid sidan om, så har du fler "sätt" att bli antagen på! MVH,
    • Anna : Tack så mycket Brendan för din kommentar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frank!

    jag tycker att Brendan har skrivit en mycket bra kommentar! Tack, Brendan!

    jag viII bara förkIara Iite mer kring studiemedeI. Jag ser att du är 19 år och vet inte när du fylIIer 20 år och det kan spela ganska stor roll, för att det är från 1 juli det kaIenderår som man fyIIer 20 år som man kan få StudiemedeI för studier på Komvux. Om du fyIIer 20 år under resten av 2016, så har du redan nu rätt att vid studier på komvux och om du för övrigt uppfyIIer kraven (t.ex måste du Iäsa på minst haIvtid), få StudiemedeI.

    Men om du fyIIer 20 år under 2017, då har du rätt tiII Studiemedel för studier på komvux först från 1 juIi 2017.

    Det kan vara svårt att få pIats på komvux och speciellt om man redan har godkända betyg i de kurser som man vill läsa. Högskoleprovet kan vara ett bra alternativ.

    Prövningar>>> är också ett bra aIternativ för att försöka höja sina betyg.

    Du vill läsa nästa år, och det kan betyda nästa Kalenderår, dvs våren 2017 elIer nästa Iäsår, dvs från hösten 2017.

    En bra sida för den som vill söka tiII högskoIa är www.antagning.se och en annan bra sida är www.studera.nu

    Du kan också boka tid med SYV på komvux i den kommunen du är skriven i och diskutera mer ingående...

    Bästa hälsningar

    ANNA