David

    Hej! Hur kan jag hitta antagningspoäng för Innovation, produktion och logistik - civilingenjörsprogramet vid Mälardalens högskola för 2020? Jag hittar ingenstans... Mvh David

    • : Hej igen och tack så mycket för svaret. Jag undrar en till sak om det inte är för mycket att fråga. Mina poäng efter studenten kommer inte vara så höga för att komma in i KTH i civilingenjör i teknisk design och produktframtagning. Jag kommer ha ca 15 poäng. Tror du det är ändå värt att söka utbildningen där? Eller finns det ingen chans att komma in? Likadant som teknisk basår i södertäljes KTH. Tack
    • Mikael :

      Alla Behöriga sökande har, teoretiskt sett, en chans att komma in. T.ex skulle kunna bli så att antal utbildningsplatser utökas; eller flera andra, liknande utbildningar (nya utbildningar) startar och då "fördelas" sökande på flera utbildningar och då kan även de med lägre Meritvärde komma in. Så, du ska absolut söka till de utbildningar som du helst vill komma in på, men lägg även fler alternativ in i din ansökan: du kan ha upp till 12 alternativ i din ansökan till svenska högskoleutb. (på Antagning.se). Prioritera i den ordningen: favoritutbildning högst upp, som alternativ nr.1 och sedan - i fallande grad... sist söker du den utbildning som du "i värsta fall" kan tänka dig läsa. Lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej David,

    när du skriver "antagningsstatistik för 2020" då måste du mena "utbildningar med start Våren 2020" men civilingenjörsprogrammen på Mälardalens högskola brukar starta endast på hösten, och då finns de senaste uppgifterna från HT2019;
    antagningsstatistik för HT2020 kommer publiceras (uppskattningsvis) i mitten på oktober 2020.
    ****
    Jag kan inte hitta ett program som har exakt det namnet som du uppger i din fråga men
    om du menar mdh.se/utbildning/program/civilingenjorsprogrammet-i-produktion - då är det enligt info på studera.nu (lärosätenas gemensam sida) Alla sökande blev antagna från höstterminen 2017 och senare; alltså alla som var behöriga och sökte, kom in, oavsett hur låga betyg de hade.

    Om du menar mdh.se/utbildning/program/civilingenjorsprogrammet-i-industriell-ekonomi då gäller detsamma: alla behöriga sökande efter höstterminen 2016, blev antagna.

    Jag tycker det rätt lätt att hitta Antagningsstatistik via www.studera.nu (lärosätenas gemensam hemsida); annars kan man fråga personal som jobbar på just den aktuella utbildningen eller Antagningsgruppen på det lärosäte som du är intresserad av.

    Ett sätt att se Antagningsstatistik är genom att hitta "rätt utbildning" på www.studera.nu
    t.ex

    Ordet ANTAGNINGSSTATISTIK är en klickbar länk.

    Klickar man på ordet Antagningsstatistik (se ovan) får man fram en Tabell:

    HT2019 är antagningsstatistik för höstterminen 2019; skulle den utbildning haft antagning till våren 2020, skulle det i så fall finnas en kolumn med rubriken VT2020.

    Och förklaring om förkortningar (de viktigaste):
    BI - direktgruppen
    BII - kompletteringsgruppen
    HA - högskoleprovet.