Alexandra

    Hej Det är så att jag går nu på sista året i gymnasiet och jag har börjat kika lite på antagningsstatistik eftersom jag är sugen på att läsa till sjuksköterska på Karolinska Institutet. Jag har tittat på vad gränsen låg på de förgående åren och har märkt att det finns ett mönster mellan år 2016 och 2019. Det verkar som att antagningsgränasen sänks för varje år som går. Detta kan bero på bristen på sjuksköterskor som det finns idag. På höstterminen 2018 låg gränsen på 17.20 och hösttermin 2017 låg den på 17.29. Min fråga är då, hur stor chans finns det att gränsen går under 17.20 hösttermin 2020?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alexandra,

    antagningsgränser kan man se i Efterhand, de bestäms inte på förhand. Om antal utbildningsplatser utökas, då brukar antagningsgränser gå ner, men det är inte alltid så enkelt att utöka antal platser, t.ex måste lärare finnas som är behöriga att undervisa och lämpliga praktikplatser för VFU, verksamhetsförlagd utbildning.
    Mitt råd till dig blir att du försöker få så höga betyg du kan i de kurser du läser och att du gör högskoleprovet: om du inte anmälde dig till HP som äger rum den 20 okt 2019, har nu en ny chans till våren.
    Vänligen
    Julia