Ola

    Hej! Jag går i 1:an (Sam) just nu och undrar om det är möjligt att jag kan byta till en annan gymnasieskola, då den skolan jag går i just nu har brist på väldigt mycket, och det är i många av fallen svårt att koncentrera sig på lektionerna. Jag har vänner och så, men har aldrig kännt att denna skolan har varit något för mig direkt. Man får ingen hjälp, det finns ingen plan och den är inte heller så organiserad, skolan har mycket problem med en del elever, och själva skolan är en deppig miljö - något som tar på mig och min hälsa. Min fråga är då om jag kan börja i ett annat gymnasie, fortfarande med samma linje som jag går i just nu och att jag börjar i 2an eller tidigare. Vad jag undrar gällande detta och är problemet, är att jag inte hade de "högsta poängen" (200) från 9ans betyg, men att i gymnasiet ligger jag på A/B/C+ i de flesta ämnerna - vet ej detta i meritvärde. Är det möjligt att jag kan kontakta gymnasieskolan jag vill komma in på, och använda detta för att försöka få en plats? Klarar verkligen inte av att gå i den här gymnasieskolan och absolut inte i tre år.

    Tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ola!
    Jag vill råda dig göra följande:
    lägg in en ansökan via gymnasieantagningskansliet (upprepa som du gjorde förra året, när du gick i "nian"), sök på dina grundskolebetyg till en annan gymnasieskola - om du kommer in och kan uppvisa godkända betyg från årskurs 1 bör du bli uppflyttad till år2;
    samtidigt som du söker via gymnasieantagningen, kan du också på egen hand kontakta de skolorna som du vill byta till och om de har ledig plats när läsåret är slut (under sommaren) kan rektor ta in dig men det är inte elevens rättighet och inte ens om ledig plats finns är skolan skyldig att ta in en elev förbi gymnasieantagningen; att ledig plats ska finnas eller inte när läsåret är slut är det ingen som vet; även om det t.ex nu finns lediga platser pga avhopp så kan det hända att elevernas familjer (pga föräldrarnas jobb) flyttar och då har de eleverna företräde till platserna (för att de kan ju inte pendla om det är t.ex 5 timmars resväg till skolan ...);
    under alla omständigheter råder jag dig fortsätta kämpa på och skaffa dig så bra kunskaper och så höga betyg du kan under resten av det här året.
    Allmänt om skillnaden mellan grundskola och gymnasiet: på gymnasiet förväntas eleverna ta större ansvar, själva planera sina studier - när de ska plugga och vad de behöver repetera eller lära sig på egen hand. Om en elev är van att på grundskolan bli dagligen "handledd" av lärarna och på gymnasiet upptäcker att så inte är fallet, kan hen uppleva att "lärarna bryr sig inte" men det kan i vissa fall vara så det "ska vara", så att säga - på gymnasiet får man "frihet under ansvar".

    Liselotte