Janina

    Går sista terminen på usk utbildningen.Har svårt för vissa praktiska moment tex blodprov.Vad göra? Hoppa av kursen,göra nytt försök eller få ett ofullständigt betyg? Å uppgifter bland patienterna.Har de rätt till det?Har inte ens fått prova. Jag vet inte vad som är fel.Känner mig ledsen ock kränkt.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej! Tråkigt att du inte trivs på utbildningen och upplever problem. Undersköterska är i Sverige ( i alla fall ännu, februari 2021) ett av de många icke-legitimations (icke-reglerade) yrken, alltså kan man jobba som undersköterska eller inom hemtjänsten eller som vårdbiträde eller som personlig assistent med diverse olika utbildningar och utan ngn specifik utbildning. Beslut om vem som får jobbet ligger hos de som anställer.
    Mitt förslag är därför att du söker jobb nu, direkt, men fortsätter samtidigt hänga med i utbildningen så gott du kan. Så fort du får jobbet, kan du "byta" från utbildningen till att börja jobba!