Sky

    Hej! Jag undrar om man pluggar till apotekare (5 år och en halv år praktik) kan man sedan läsa till master? Finns det ens master för apotekare? Hur många år tar det då och vad kan man sedan jobba med om man har en master inom apotekare? Vad blir lönen?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej S,
    utbildning till apotekare, i Sverige, är forskningsförberedande; man läser i fem år på heltid och inom utbildningen brukar även genomgå sammanlagt 6-månaders VFU, verksamhetsförlagd utbildning, en sort praktik. Eftersom utbildningen är så pass lång, ligger de sista två åren av utbildningen på avancerad nivå, slipper man efter den söka till masterprogrammet utan är med apotekarexamen behörig att direkt söka till forskarutbildningen. Som forskare kan man samtidigt jobba som högskolelärare/lärare på universitetet.
    Frågan om lönen är mycket svårt att besvara. Hur löneutvecklingen kommer att se ut på 5 års sikt är det ingen som vet.