Alexandra
    Hej!
    Jag funderar att läsa till apotekare efter gymnasiet. Har kollat antagningspoäng efter gymnasiet på studera.nu. Men förstår inte vad de menar med

    BG Gymnasiebetyg
    BF el. BIV Betyg från folkhögskola
    BI Gymnasiebetyg utan komplettering
    BIex Gymnasiebetyg med A-F-betyg (Gy11)
    BII Gymnasiebetyg med komplettering
    BIII Utländskt gymnasiebetyg
    HP Högskoleprov
    AP Tidigare akademiska poäng
    AU Alternativt urval
    SA Sen anmälan
    ÖS Övriga sökande

    vad menad med Gymnasiebetyg utan komplettering/ Gymnasiebetyg med komplettering. men också Gymnasiebetyg med A-F-betyg (Gy11)
    Varför är det inte samma antagningspoäng?
    Med vänliga hälsningar Alexandra

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Alexandra,

    det är rätt så krångligt, tyvärr, med olika urvalsgrupper till högskoleutbildningar. Nu är det färre grupper, BIex är borttagen; finns ej längre, så den behöver man inte längre tänka på. Men eftersom du undrar, så kan jag förklara vad MENADES med "Gymnasiebetyg med A-F-betyg (Gy11)" - den gruppen som ej längre finns, alltså /BIex - den användes för sista gången vid antagning till vårterminen i år, 2017/.
    Gymnasiebetyg med A-F betyg infördes år 2011. Innan dess sattes betygen enligt ett annat system: IG = icke-godkänt; G=godkänt; VG=välgodkänt och MVG=mycket välgodkänt. Det finns fortfarande väldigt många personer som söker till högskoleutbildningar med de "gamla" IG-MVG betygen och de sökte t om nyss i en separat urvalsgrupp, men nu kommer alla att söka tillsammans; de med "gamla betyg" och ni , med "nya betyg".

    "Gy11" är förkortning för Gymnasiereformen år 2011.

    Du undrar också vad "Gymnasiebetyg utan komplettering/ Gymnasiebetyg med komplettering" betyder. Och det är så här: de som redan på gymnasiet blev BEHÖRIGA prövas med sina betyg BI, direktgruppen. Den gruppen får fler platser per samma antal sökande.

    De som efter gymnasiet KOMPLETTERAR, läser på komvux, gör prövningar mm. med syfte att antingen bli behöriga eller höja sina betyg - de prövas i BII, kompletteringsgruppen, som får färre platser per samma antal sökande. Det är, alltså, ofta svårare att komma in /högre betyg krävs/ - när man prövas i BII, kompletteringsgruppen.

    Om man inte delade upp det så, kunde en situation uppstå när alla läste efter gymnasiet tills de uppnådde högsta möjliga meritvärde, som är 22,5. Det skulle ta många år och de som inte uppnåde A-betyg i alla kurser (till slut) hade i så fall ingen som helst chans att komma in /eftersom de som genom mångåriga kompletteringar uppnådde högsta betygen kunde bli så många att platserna inte ens räckte åt dem... då måste man t o m lotta ut utbildningsplatser... och de som har ett B betyg och resten A betyg hade i så fall ingen som helst chans över huvudet taget/.

    Genom att göra det lättare att komma in (lägre betyg krävs oftast) för dem som blir behöriga och söker direkt efter gymnasiet, säkerställer man att inte endast A-betyg i alla kurser ger studieplatser, utan även de med lite lägre betyg, ändå har chans att komma in. Plus att tanken är också att de som väljer "rätt program på gymnasiet" och får höga betyg redan på gymnasiet ska "premieras"/belönas - genom att söka i den egna gruppen, dit de som läser upp och kompletterar efter gymnasiet inte har tillträde.

    Svara gärna om det är en begriplig förklaring. Annars gör jag ett nytt försök att förklara.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Okej! Så vilket är det man ska kolla på för att veta intagningspoängen? BI? för mig som gymansielev?
    • Julia : Om du blir endast med ditt Examensbevis behörig till "din" högskoleutbildning, kommer du att prövas i BI, direktgruppen.
    • Julia : Om du gör högskoleprovet - kommer du även prövas i HP-urvalsgruppen.
    • Julia : Om du efter gymnasiet Kompletterar på komvux eller genom Prövningar, kommer du även med det Högre meritvärdet prövas i BII, kompletteringsgruppen.
    • : Okej tack!! :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer