Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Gina!
    Utbildning till apotekstekniker ges i Sverige inom yrkeshögskola. Antagning görs på sammantagen bedömning och även obehöriga kan komma in, därför rekommenderar jag söka även om man i formell mening kanske inte är behörig. Det finns nämligen alltid en chans att komma in i alla fall.
    Kraven på särskild behörighet kan variera mellan olika utbildningsanordnare. Se listan på yh-utb.till apotekstekniker på yhguiden.se/resultat?Education.text=apotekstekniker

    En "vanlig särskild behörighet" till yh till apotekstekniker ser ut så här: godkända betyg i gymnasiala kurser:
    - Svenska 2 eller SAS, svenska som andraspråk 2
    - Engelska 6
    - Naturkunskap 2
    - Samhällskunskap 1b eller motsvarande kunskaper.

    Studie- och yrkesvägledare