abir
    Hej! Jag tog studenten förra året och nu jobbar jag inom kundservice 75% och jag vill studera vidare. Har funderat på att jobba som apotekstekniker. Måste man ha jobbat i minst 6 månader heltid för att komma in i programmet? Jag har jobbat inom kundtjänst i ca 8 månader nu. Vill börja studera inom vården eller som apotekstekniker. Problemet är att i alla högskoleprogram så måste man vara godkänd i ma2b. Har svårt för matematik. Jag har misslyckat med den kursen 3 gånger. Behöver även tips på program som inte kräver behörighet på ma2b inom vården. (Inte undersköterska) ursäkta för den röriga texten

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Abir,

    det finns många olika yrken inom hälsa och sjukvård, kika gärna på  yrken/halsa->>>

    ang.söka yrkeshögskoleutb till apotekstekniker och andra yh, så råder vi att söka även om man inte är behörig därför att yh kan ta in obehöriga i fri kvot; arbetslivserfarenhet kan ev omräknas till heltid, det är en bedömning som ansvariga för yh gör.

    Vad det gäller Matte 2, så kan du satsa på en lättare kurs matte 2a. Några högskoleutb inom hälsa som inte kräver godkänt betyg i matte 2, känner vi inte till, tyvärr. Du får gärna tipsa om dem om du hittar några ... Känner du till www.matteboken.se ?

    Studie- och yrkesvägledare

    Inom yrkeshögskola finns ett antal utb inom hälsa-& sjukvård som ej kräver mer matte än godkänt betyg i matte 1.

    ex.>>utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-kbt-vasterasyrkeshogskola

    Ett annat ex på yh som kanske kan bli av intresse för dig är >>>campus-nykoping