Dan

    Hej! Kom till Sverige 2015 och sedan det har jag bara jobbat för att komma in på svensk arbetsmarknaden. Men samtidigt har jag också pluggat till vård och omsorg och fick min gymnasieexamen från komvux. Tänkte läsa till datavetenskap eller om möjligt till civilingenjör men är lite tveksamt. Det var ett tag jag läste på högre nivå typ 12 år. Jag hoppade av civilekonomprogrammet på 5:te terminen i hemlandet. Nu vill jag inte försätta vidare med det även om har förkunskaper. Jag vet det finns inget en genväg till studierna eller jobb men vad kan ni råda mig studera för att få lättast jobb.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Dan,
    om du vill studera för att lättast få jobb efter avslutade studier, rekommenderar jag att du tittar närmare på utbildningar som erbjuds inom Yrkeshögskola. Utbud av yrkeshögskoleutbildningar hittar du på www.yhguiden.se
    Y
    rkeshögskoleutbildningar är framtagna av arbetslivet och får starta endast om bedömning har gjorts att chanserna få jobb efter utbildningen är mycket goda.
    Du får gärna titta på några exempel på yh-utbildningar:
    yhguiden.se/utbildning/yrkesakademin/systemutvecklare-net
    yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/agil-systemutvecklare-i-java
    yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/webbutvecklare-net
    yhguiden.se/utbildning/it-hogskolan/net-utvecklare
    yhguiden.se/utbildning/ec-utbildning/webbutvecklare-inom-net