Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Farida,
    högskoleprovet befriar inte från behörighetskraven. HP gör man för att prövas i ännu en urvalsgrupp, HP-urvalet.
    Du behöver alltså bli behörig och för det behöver bl.a ha godkänt betyg i svenska 3 och engelska 6. De kurserna behöver du för att komplettera upp till Grundläggande behörighet,
    sedan är det bra att du har godkänt betyg i Matematik 2 och  Samhällskunskap 1b, men du behöver också Naturkunskap 2 (dock finns det ersättningsmöjligheterna och om du t.ex har examensbevis från Vård- och omsorgsprogrammet, då lär du inte behöva läsa Nk2). Mitt råd är att du söker till komvux läsa svenska 3 och engelska 6, och visa upp dina tidigare betyg till SYV-en på komvux för att utreda om du behöver läsa Naturkunskap 2 eller inte. Sök annars även kursen Nk2.

    För övrigt, så kan du kika på vilka utbildningar som finns inom yrkeshögskola:
    t.ex kan man genom en yh-utbildning bli specialistundersköterska, tandsköterska, steriltekniker, apotekstekniker eller massör/massageterapeut/SPA-medarbetare.