Elin

    Hej! Jag heter Elin och går i 9:an, jag har letat och letat efter ett gymnasium men hittar inget som passar mig. Jag har aspergers syndrom och skulle gärna vilja gå på AST, Naturvetenskaps program. Behöver inte vara AST program utan bara att dom har god kunskap om NPF och kan göra anpassningar. Jag bor i Karlstad området men kan tänka mig flytta. Men då måste jag få innackorderingstilägg eller andra pengar så jag har råd. Ett annat krav är att om jag ska flytta kan jag INTE bo med andra. Jag vill inte dela lägenhet med någon. Jag kan endast bo ensam, i ett rum. Behöver ej vara lägenhet utan bara ett rum. Även om jag kan få eget rum i lägenheten funkar inte det eftersom jag har OCD. Jag kan tänka mig bo som i typ ett hotellrum om du förstår hur jag menar. Har du något gymnasium som kan passa mig? Tack få förhand

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Elin,
    det första jag tänker på är Korr-on-line (distansgymnasium). Då kan du bo hemma och läsa på distans.
    ***
     NA i Karlstad erbjuds idag på följande gymnasieskolor: gymnasieguiden.se/gymnasium?NA-Karlstad

    eftersom det är endast några få gymnasieskolor är det inte så svårt att ställa frågan till varje skola. Ang. din diagnos så finns det även "grad och omfattning" förutom en diagnos. De detaljerna är nog mycket bättre om du, dina vårdnadshavare och kurator på din skola "tar" med personal på gymnasieskolan. Kanske bäst är det om kurator på din skola och/eller skolläkare/skolsköterska eller alla de tillsammans skriver en fråga till varje gymnasieskola som du kan tänka dig vilja läsa på, där de beskriver just exakt vilka anpassningar som du kommer behöva. Då får ni sedan svar från varje skola om just den skola kan göra just de anpassningar.

    Angående flytta för att gå på gymnasiet på annan ort. Vår erfarenhet är att det är inte ovanligt att eleverna ångrar sig och efter en månad eller två vill flytta hem igen. Då har man först massa "besvär" för att ordna studieplats och boende på annan ort och sedan ska ta om allt arbete för att fixa studieplats på hemorten. Det är givetvis inte alla som ångrar sig men rätt många. Svårt dock att veta på förhand om just du ska kunna trivas på annan ort och i en annan miljö. I så fall kanske provbo på den nya skolan skulle vara en bra idé - dock är det kanske inte möjligt att provbo i exakt samma rum där du sedan ska få plats att bo under dina studier på gymnasiet. Det kanske också blir ett problem för dig i så fall?

    Övrigt:
    NA i Sverige erbjuds på 400 olika gymnasieskolor. Men när jag la till "asperger" blev listan kort, med endast 5 skolor: gymnasieguiden.se/gymnasium?NA-asperger och bl.a Ingridsskolans gymnasiet finns med men den skolan har inte något boende utan du och dina vårdnadshavare måste i så fall ordna boende själva.