Ida

    Hej. Jag går första året på samhällsprogrammet, och kom nyligen hem från ett utbyte utomlands där jag gick en kurs i datavetenskap och tyckte mycket om det. Jag har bestämt mig för att jag vill läsa till civilingenjör inom datavetenskap, men förstår att jag inte får behörigheten jag behöver när jag går samhäll. Min fråga är, vad är bästa sättet att bli behörig/vilket tar kortast tid?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    Civilingenjörsprogrammen i Sverige kräver för särskild behörighet godkända betyg i fysik2, kemi1 och matematik 4.
    Om du på gymnasiet inte läser fysik eller kemi och endast upp till matematik 2, då behöver du komplettera med följande gymnasiala kurser:
    Fysik1a, Fysik2
    Kemi1
    Matematik 3 och 4.
    De kurserna, ovan, utgör - tillsammans - 550 gymnasiala poäng och kan läses på heltid på 27,5 veckor - alltså ca 1,5 termin. Om du på gymnasiet kan läsa matte 3, kortar du ner tiden för komplettering med fem veckor; om du på gymnasiet även kan läsa matte 4 eller kemi 1 (som valbara kurser t.ex inom Individuellt val) - med ännu fem veckor till.

    Man kan komplettera på Komvux, på en folkhögskola eller på naturvet.basår på högskolenivå.