Lukas
    Hej! Jag går idag i ettan på gymnasiet och funderar på framtiden nästan varje dag. Det jag vill bli är en petroleum engineer. Problemet är att inte ett enda universitet i Sverige erbjuder denna utbildning, vilket jag kan fatta.

    Jag hittade flest skolor i Usa som erbjuder denna utbildning och har då starkt funderat på att åka dit efter gymnasiet och studera.

    Och då kommer ett annat problem, nämligen ekonomin. Finns det stipendium som man kan söka som täcker kostnader ifall inte utbildningen man vill gå finns i Sverige? Så att jag slipper skuldsätta mig skyhögt. Jag har förövrigt tänkt stanna i Usa och jobba där.
    Så som jag fattade det så får man jobba deltid på student visumet efter 1 års studier, och det är då med ett deltids jobb jag har tänkt finansiera hyran av lägenhet osv plus bidraget och eventuellt något CSN lån. Och jag har inga planer på att studera i inågon svindyr delstat som Kalifornien.

    Har ingen syv på skolan i dagsläget, därför jag ställer denna frågan här

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Lukas,
    vi på Fragasyv.se specialiserar oss på studier i Sverige, men jag skall göra mitt bästa för att försöka ge dig tips om var du kan hitta relevant information om studier i USA.

    Jag vill börja med att fråga om du har ordentligt letat på www.studera.nu - en sida där alla högskoleutbildningar i Sverige är samlade? Det kanske inte finns exakt den utbildning som du efterfrågar men det kan finnas ngt. liknande eller om du kan läsa ingenjörs grundexamen i Sverige och söka påbyggnadsutbildning utomlands (det kan också bli så att medan du läser på gymnasiet och grundexamen till ingenjör - kanske utbildning till petroleum engineer startar i Sverige).
    Men det sagt, går jag över till att skicka en länk
    http://www.studera.nu/studerautomlands/utomlands/tvasattattstuderautomlands.5.27d86368130216405a680005914.html
    till en sida, från vilken du kan komma till ett antal andra sidor som tar upp alla möjliga frågor ang. studier utomlands.

    Jan vill även råda dig ta kontakt med vägledare på Chalmers E-post: [email protected]
    Telefon: 031-772 25 00
    och på KTH http://www.kth.se/om/kontakt/info-center/kontakt-info-center-1.83497 (länk till formulär som man fyller i för att skicka epost). Chalmers & KTH är ledande i Sverige vad det gäller tekniska högskoleutbildningar och vägledare där kanske kan ge dig bättre hjälp än den, som vi på Fragasyv.se kan.

    Angående Studiemedel för studier utomlands, bör du kontakta CSN. Här http://www.csn.se/utomlands/vanliga-fragor finns info- om vad som gäller. OBS!
    Nya regler träder i kraft 2015. Det bör du vara uppmärksam på. Annars finns det risk att du tar reda på vad som gäller just nu men du kommer ju att studera utomlands efter år 2015.

    Jag skall samråda med kollegorna & om vi kommer fram till att vi kan bättre svara på din fråga, hör vi av oss! /skriver ett utökat svar eller ett nytt svar till dig/.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Liselotte SYV

    Liselotte