hoda
    hej hur gör man om man pluggar socialpsykiatri och vill bli psykoterapeut? är det möjligt att kunna ta utbildningen psykoterapi vad ska man läsa till?
    • Peter : Exakt vilken utbildning i Socialpsykiatri läser du? Det kan spela roll. Men det bästa (mest korrekta) svar på din fråga får du från Studievägledare på Psykoterapeutprogrammet (helst ska du kontakta just det universitetet där du vill läsa - detta för att behörighetskraven kan variera).

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hoda,

    Titel "psykoterapeut" och legitimation* nås i Sverige endast via en högskoIeutbildning Psykoterapeutprogrammet, som är en påbyggnadsutbildning för flera olika yrkesgrupper, till exempel för psykologer, socionomer och läkare. För att få tillträde till psykoterapeutprogrammet måste man bland annat ha genomgått en grundläggande psykoterapiutbildning**.

    Legitimerade psykologer och läkare med specialistutbildning i psykiatri brukar anses vara behöriga till psykoterapeutprogrammet. Antagningskraven varierar dock, och man måste därför alltid kontrollera med respektive utbildningsanordnare.

    De flesta legitimerade psykoterapeuter i Sverige är i grunden Psykologer, (som psykolog kan man vidareutbilda sig till specialistpsykolog eller till psykoterapeut). En annan yrkesgrupp som ganska ofta forsätter vidareutbilda sig till psykoterapeuter är socionomer

    *Legitimation för psykoterapeuter utfärdas av Socialstyrelsen. Den gäller endast för den terapiform den utfärdats för. Legitimationsgrundande utbildning till psykoterapeut finns på psykoterapeutprogrammet inom högskola/universitet. Utbildningen omfattar tre år på halvtid och finns vid flera av landets högskolor och universitet samt hos ett antal fristående (privata) utbildningsanordnare.

    **Den grundläggande psykoterapiutbildningen ges bland annat av studieförbund och ett antal andra fristående (privata) utbildningsanordnare.

    **********************************

    Som det framgår av info ovan - kan kraven för behörighet till Psykoterapiprogrammet variera på olika lärosäten och också kan förändras över tid. Du behöver därför ta direktkontakt med den eller de universitet där du vill läsa Psykoterapeutprogrammet för att få veta exakt vad de kräver att du ska ha för tidigare utbildning för att bli behörig.