Waseem
    Hej,

    Jag undrar om om man läser till receptarie och tar examen. Sedan pluggar 2 år till för att bli apotekare (Masterprogram i farmaci i Umeå universitet). Är det EXAKT samma som att ha läst 5-årigt apotekarprogram? Om man söker jobb utomlands kan man säga att man är apotekare, och inte behöva berätta om att man tog två steg för att nå dit?

    Måste man läsa receptarieprogrammet bara på Umeå och sedan läsa 2 år masterprogram i farmaci för att vara EXAKT samma som att ha läst 5-årigt apotekarprogram?

    Jag hör många som säger att det inte är samma att komplettera från receptarie till apotekare jämfört med att läsa apotekarprogrammet, och att det kan påverka att jobba på inom läkemedelsföretag när arbetsgivaren ser att man kompletterade från receptarie till apotekare. Stämmer det?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Wassem,
    Hur de olika arbetsgivare ser på komplettering från Receptarie till Apotekare kan jag inte svara på. Olika arbetsgivare kan tänka olika och det blir även en "mycket senare" fråga, då det kommer ta lång tid att läsa till apotekare... även om man direkt läser apotekarprogrammet, är det 5-årigt program ju. Tar man "omvägen" via receptarie, så kan det ta ännu längre tid. Att bli BEHÖRIG söka master i farmací blir man med "endast" receptarieexamen men sedan konkurrerar man om plats på masterprogrammet med det totala antalet högskolepoäng och som det brukar bli så kan det krävas ännu minst 3 terminers studier på heltid (alltså utöver de högskolepoängen som receptarieprogrammet ger), men kan bli så att även 4 och 5 terminers studier kan krävas. Ingen vet hur många i framtiden kommer söka till en viss utbildning och vilka meriter de kommer ha med sig.
    Sedan tillkommer också frågan om studiemedel, alltså försörjning under studietiden. På eftergymnasial nivå kan man i Sverige få studiemedel i max 6 år. Men det kommer med stor sannolikhet ta längre tid än 6 år att gå via receptarie + komplettera med fler högskolepoäng + masterprogrammet... så här får den studerande också tänka på hur hen ska försörja sig under studier på masterprogrammet när studiemedelsveckorna är slut. :(

    • Waseem :

      Jag vet redan att en person som ska läsa till receptarie, så ska personen jobba som receptarie i första hand, och jag vet också att man kan läsa 150% för att ha extra högskolepoäng på kort tid och det är inte lätt, och jag vet också att konkurrensen om plats på Masterprogram i farmaci är hög, (Det är inget nytt). Men jag frågar ifall en desperat person inte kunde läsa apotekarprogrammet och vill riktigt bli apotekare. Ditt svar besvarar bara den sista delen av mitt inlägg. Tack!

    • Julia :

      I Sverige är Apotekare ett legitimationsyrke - man söker legitimation hos Socialstyrelsen. Om du får legitimation som apotekare och det kan du få med examen från apotekarprogrammet eller examen från masterprogrammet i farmací (och jag tror inte det är någon skillnad i hur den legitimationen ser ut), då är du i Sverige legitimerad apotekare. Vad som du berättar för arbetsgivare blir upp till dig. :)

    • Waseem : Tack på ditt svar! Jag uppskattar det!
    • Julia :

      Om det är viktigt för dig att veta om det ngn skillnad på vad som står i legitimationen (beroende på vilken utbildningsväg man tog), ber jag dig kontakta Soc.styrelsens upplysningstjänst, tel.tid tisdagar-fredagar kl.9-10 och det finns även flera kontaktvägar: socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/kontakt Du kan t.ex eposta (maila) din fråga till Socialstyrelsen.

    Läs alla kommentarer