Busra
    Jag gick ut gymnasiet förra juni, naturvetenskapsprogrammet. Mitt problem är följande: Jag vet inte vad jag ska göra för att kunna komma in på universitetet. Jag hade F i fysik 1-2, kemi 2, engelska 6 men kompletterade kemin och läste upp engelskan på komvux, men lyckade inte läsa upp fysiken då det kändes för jobbigt. Så jag har 250 poäng jag behöver få för att öka mina chanser att komma in på universitetet. Så min plan nu är såhär. Jag vill söka vidare till antingen sjuksköterska eller förskolelärare, och vill nu därför plugga naturkunskap 1-2 på komvux för behörigheten, men även för de 150 poängen ja kommer få. Och Planerar även att läsa engelska 7 om jag kan, för meriten och för de 100 poängen. lyckas jag läsa alla dessa tre kurser innan antagningen så har jag förmodligen "fyllt ut de 250 poängen jag saknade pga Fysik 1-2. Min fråga är nu, är detta möjligt? att komplettera poängen man missat med ett annat ämne?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Busra,
    du skriver inte om du fick Examensbevis från komvux efter det att du läste upp några kurser.
    Om du redan fick Examensbeviset, så kommer inte de här kurserna som du planerar att läsa höja ditt Meritvärde speciellt mycket, förutom då Engelska 7 som höjer med 1.0 i Merit och det är en ordentlig höjning men i fall du behöver Naturkunskap 1och 2 för behörighet (och det behöver du för att kunna söka till Sjuksköterska) - så är det hur som helst en bra plan eller t o m den enda alternativet.

    Just för att konkurrera om plats på högskola, kan du göra högskoleprovet. Men högskoleprovet ger dig inte behörighet - så kurser för att bli behörig måste du ändå läsa.

    I fall du ännu inte har tagit ut Examensbevis från komvux, bör du i så fall göra planering av examen med SYV på komvux. Det är fördelaktigt för dig att inte ta med några kurser med F-betyg in i examensbevis. För att få ut examensbevis från komvux räcker det med 2400 poäng (till skillnad från gymnasieskola, där man måste ha minst 2500 betygsatta poäng).

    Se även på www.yhguiden.se om du hittar någon yrkeshögskoleutbildning att söka. Det är mer generösa antagningsregler till YH och det finns möjlighet att komma in även utan att vara behörig.

    Bästa hälsningar
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Hej igen,
    när du slutade på gymnasiet, fick du ett "papper" där kurserna stod uppradade med tillhörande betyg. Överskrift (RUBRIKEN) på det kan vara olika - beroende på om du uppnådde krav på gymnasieexamen redan då eller ej.
    Det är väldigt stor skillnad i reglerna hur det funkar sen. Utan att veta vad ÖVERSKRIFT (rubriken) på utbildningsdokumentet som du har fått, är - kan jag inte svara på dina frågor, tyvärr, eftersom jag i så fall måste skriva upp alla regler för alla de olika situationerna. Det blir väldigt lång text & väldigt krångligt.
    Det finns ingen mening att du skall läsa om alla möjliga regler som kanske inte alls har med din situation att göra.
    Var god gör följande: svara på mina frågor
    - vad är överskrift på det "pappret" som du fick när du slutade på gymnasiet?
    - innan du började läsa på komvux, gjorde du studieplanering med SYV?
    - fick du något utbildningsdokument från komvux?

    Om du inte kan svara på mina frågor (ovan), boka tid hos SYV på komvux för att göra studieplanering.

    Mvh Milla SYV
    • : Vad är ett examensbevis? Jag vet bara att jag har pratat med min lärare om mitt betyg på engelskan som jag höjde, och då sa hon att jag var godkänd och att jag inte behövde oroa mig. Finns det något papper eller något som jag behöver få som "bevis" på det då eller? Jag har skrivit högskoleprovet, och kommer in på förskoleutbildningen med det resultatet jag fick, och pluggar även nu med att träna till det för att kunna höja mig ytterligare till provet i mars. Jag vill inte att några F alls, och undrade därför om man kan ersätta fysiken med naturkunskap, så jag ej behöver ha några F med. Engelska 7 är en stor fördel för mig just nu, om jag får möjligheten att läsa kursen, då minsta lilla extra poäng skulle vara till väldigt stor nytta, och lätta mer på pressen.
    • Milla : Jag skriver ett utökat svar till dig nu, läs ovan - inom kort.
    • : Jaha. Jag har ett studiebevis jag fick när jag gick ut gymnasiet.
    • : Och jag gjorde ingen studieplanering med syv på komvux, jag ansökte till kursen, fick min plats och började, och inget mer än så. Och jag fick även inget utbildningsdokument av komvux heller. Är detta saker som är "obligatoriska" för att jag ska fortsätta med mina studier?
    • Milla : För att bli behörig till en högskoleutbildning måste man ha både Grundläggande & Särskild behörighet. Grundläggande för dig är = Examensbevis och för att garanterat få det, bör du veta exakt vilka kurser som fattas. För det rekommenderar jag att du gör planering med SYV på komvux. Då tittar ni tillsammans på allt som du redan har och det som eventuellt fattas och sätter ihop en plan på vad du bör läsa för att uppnå behörighet. I annat fall riskerar du att läsa "fel kurser", dvs du läser mycket men ej uppnår kraven för examen. Då blir du inte behörig att söka högskoleutbildningar. Milla SYV
    Läs alla kommentarer