Linda

    Hej! Det är så att jag gått en treåring gymnasial utbildning och har endast ett samlat betygsdokument. Efter studenten så jobbade jag lite och ville komplettera mina betyg så att jag kunde få gymnasieexamen. Så jag började på komvux för att läsa klart min matte grund som jag inte lyckades med under gymnasiet. Började sedan på komvux och insåg att det inte passade mig direkt eftersom att jag inte fick den hjälp och stödet jag egentligen behövde. Jag gav upp. Sen så började i en yrkesutbildning som barnskötare och elevassistent. Jobbade som elevassistent i 1 och ett halvår. Nu har jag ansökt till folkhögskolans allmänna kurs som jag ska börja i under VT. Har läst på lite ifall man kan bli behörig efter folkhögskolestudierna till universitet.. Detta är nästan min sista utväg. Min största dröm är att få plugga till studie och yrkesvägledare men känns som att jag aldrig kommer att komma in efter att jag är klar med mina studier på folkhögskolan? Är chansen verkligen så liten för dem som ansöker via folkhögskola? känns som att jag inte kommer att lyckas. Finns det större chans att jag kommer in på SYV programmet i Umeå universitet än Stockholm universitet efter folkhögskolan(?). Super snällt ifall du kunde svara.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda,
    på folkhögskolans allmänna kurs kommer du läsa mot omdöme om grundläggande behörighet. Det högsta omdöme man kan få är 4.0. Och just det högsta möjliga omdöme brukar ge plats på Stockholms Universitet, och på distansutbildning som ges från Umeå Universitet. På Malmö Universitet kunde man komma in på SYV-programmet med 3.5 i omdöme hösten 2020. Och på Umeå Universitets bunden ("på plats") utbildning brukar man kunna komma in med 3.0 i omdöme från en folkhögskola.
    Det tar mellan 1 och 3 läsår att få ut omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola och på så lång tid vet man inte var högskoleutbildningarna ska ges, hur många platser på varje utbildning som kommer att finnas och liknande "detaljer" som kan bli avgörande för just din möjlighet att komma in på SYV-programmet.
    Mitt råd är att du gör ditt bästa när du läser på en folkhögskola. Och att du samtidigt också kikar på många olika yrken på www.framtid.se - det finns uppskattningsvis cirka 8.ooo yrken och över 2.ooo av dem visas på webbplatsen: Framtid.se