Mikael SYV på FrågaSYV

    På en termin (20veckor) på heltid läser man 100 YH, yrkeshögskolepoäng. På samma tid läser man 400 gymnasiala poäng. Om man tittar endast på studietid eller volym av kurser då motsvarar 30 YH - 120 gymnasiala poäng men det finns numera inga gymnasiala kurser som är på 20 p eller 120 p, utan du måste i så fall få godkända betyg i en 150 poängskurs, eller i tre 50 poändskurser eller i en 100 p kurs plus en 50 p. Beslutet om studiemedel fattas av CSN- så hör gärna med de som jobbar på CSN.

    • Peter : De flesta gymnasiala kurser är på 100poäng. Det är endast några få som är på 50 eller 150 poäng. Det går bra att få betygen i 2 st. 100poängskurser också - tänkte bara tillägga det. Även om det krävs endast 120 gymnasiala poäng, så går det bra att ha fler, t.ex 200p. :)