Irma

    Hej! Jag vill komma in på Uppsala psykologprogram till våren och undrar kring komplettering. Jag väldigt bra betyg men det är på gränsen att jag kommer in på B1. För att kunna ha så bra chanser som möjligt att komma in vill jag även kunna vara i B2 samtidigt. För att även ha en chans där tänkte jag höja mitt betyg från B till A i två kurser genom prövning. Vad händer om jag får samma betyg på prövningen som jag hade i kursen på gymnasiet? Kommer jag fortfarande i B2 då? Vad händer om jag sänker mig på prövningen? Kommer jag i B2 ändå då?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    För att du ska prövas i BII behöver du genom en komplettering Höja ditt meritvärde. Har man flera betyg i samma kurs gäller det högre betyget. Så du kan inte sänka dig pga prövningar. Om du ej höjer ditt meritvärde kommer du inte prövas i kompletteringsgruppen BII.