Kamila
    Jag har dåliga betyg i gymnasiet. Jag studerade natur-samhälls programmet. Gick ut med i princip G i alla ämnen, något VG och ett IG i matematik C. Brist på prioriteringar vid fel tidpunkt tyvärr. Min plan just nu är att göra högskoleprovet nu i oktober och i vår och även göra en prövning på matte C till våren då det är grundbehörigheten till alla civilekonom program i de flesta skolor.
    Jag vill som första prioritering studera till civilekonom. Min fråga är. Gör jag rätt? Jag har alla de nödvändiga ämnen för att söka in på ett civilekonom program men med bara godkänt, förutom matten jag ska plugga upp. Är det ett smidigare sätt att plugga upp mina ämnen genom prövningar eller satsa på högskoleprovet ? Eller är det nästan bäst att söka in på ett tekniskt basår och inrikta mig till internationell ekonomi? För att vara säker på att komma in någonstans ?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kamila!
    Du behöver inte välja nu, utan kan göra allt samtidigt.
    Att du gör högskoleprovet hindrar inte dig från att läsa upp betyg i Matte C.
    Prövning kostar 500 kronor och du får inte pengarna tillbaka även om du skulle missa prövningstillfälle eller inte lyckas höja ditt betyg. Eftersom du har IG - kan du LÄSA den kursen på Komvux. Det blir gratis och du får bättre förutsättningar att få högre betyg om du får undervisning i kursen, är i alla fall min bedömning (det brukar vara så att man får lättare högre betyg om man läser en kurs jämfört med att man gör prövning). På Komvux kan du se om de kan erbjuda läsa på "flex", distans eller kvällstid.
    Prövningar kan du göra i de kurser, i vilka du har G eller högre betyg.
    Bäst höjning av ditt Meritvärde blir om du höjer från G till MVG i en stor kurs, t.ex. en kurs som är på 200 poäng eller 150 poäng eller i alla fall 100 poäng (dvs inte 50 poäng).

    Matte C (eller som kursen heter nu Matte 3) behöver du för behörighet och då är det ett "måste" att få godkänt betyg i den.

    Högskoleprovet kan ge dig en extra chans att komma in på högskola, men befriar dig inte från kravet på att vara behörig. Det vet du säkert själv också, men jag tänkte att jag skriver det i alla fall.

    Tips: se om det finns ngt. intressant på www.yhguiden.se

    t.ex http://www.yhguiden.se/utbildning/tuc-yrkeshogskola/key-account-management

    Du kan söka till högskola och till FLERA OLIKA YRKESHÖGSKOLEUTBILDNINGAR samtidigt. Det är parallell antagning dvs du kan få plats på högskola och yrkeshögskola samtidigt och oberoende av varandra och t o m på flera olika YH samtidigt. Skulle det bli så att du kommer på flera olika utbildningar samtidigt, kan du välja sen. Du kan också påbörja en utbildning och sedan byta till en annan - om du kommer in på högskola medan du läser på yrkeshögskola.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    Jo, glömde nästan påminna dig om Meritpoäng.
    http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Om du har Slutbetyg (och inte Examensbevis) då kan du få Meritpoäng även för "gamla" områdeskurserna.
    Max antal meritpoäng är 2,5.
    Det enklaste är om du tar dina betyg till SYV på Komvux och ni kan tillsammans se om du kan få Meritpoäng för några områdeskurser (eller om du redan har max antal i merit).
    Meritpoäng höjer Meritvärde ganska mycket. Att läsa kurser för meritpoäng kan vara bättre investering än att göra prövningar i de kurser i vilka du redan har godkända betyg.

    • : Är det möjligt för mig att söka ett tekniskt basår trots att jag har läst matematik c? Jag har nämligen hört att man inte kan det då man läser matte C i basåret och det räknas som att "läsa upp" ett betyg?
    • Anna : Jag kommer att ge dig ett nytt svar nu, läs inom kort.
    • : Hej Anna/Mikael! Jag har nu snubblat över skolverkets hemsida där det står att jag inte kan göra prövning på mina gamla betyg för att höja mitt jämförelsevärde från och med nästa sommar. Hur är detta möjligt ? Betyg
    • : Betyder det här att jag inte kan göra något åt mina betyg och helt enkelt inte kan komma in någonstans ? Det låter ju hel otroligt. Jag menar , jag kan väll inte vara den första som har märkt det så här sent. Är min enda chans för att plugga vidare genom högskoleprov ?
    • Mikael : Bra om du kan skicka direktlänk/snabblänk till info på Skolverkets hemsida som du undrar över. Du kan också vända dig till Skolverket direkt. Om det är info på deras sida som du undrar över, så är det till dem som du bör ställa frågorna i första hand. Vi på Fråga SYV har ingen möjlighet att påverka Skolverkets beslut. Angående möjlighet att komma in på olika utbildningar, så finns det väldigt många olika utbildningar: har du kikat på www.yhguiden.se - Yrkeshögskola är många gånger ett mycket bra alternativ. YH resultat är att 90% av deras f d studerande jobbar direkt efter avslutad utbildning. Så bra resultat kan inte högskola uppvisa.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Det finns Tekniskt basår på flera olika högskolor/universitet och det kan vara olika på hur de ser på saken.
    Söka kan du alltid göra och vi hoppas du kommer in.
    Matte C motsvarar inte till 100% Matte 3, bl a pga en gammal kurs Matte B var en liten kurs á 50 poäng och den nya "motsvarande" kurs Matte 2 är på 100 poäng, dvs formellt sett så läste du innan bara "halva matte 3 kursen" och inte hela.

    ang. "läsa upp betyg" på ett Tekniskt basår, så är det inte möjligt. Man får BEHÖRIGHET men Jämförelsetal påverkas inte av studier på ett Tekniskt basår. Om skillnaden mellan att läsa kurser på komvux och på ett naturvetenskapligt /eller tekniskt/ basår kan du läsa här:
    http://www.fragasyv.se/info/komvux-eller-naturvetenskapligt-basar

    Bra info finns också på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/Basar/

    Jag råder dig läsa på skolornas hemsidor (på de högskolor där du vill söka Tekniskt basår) och/eller kontakta Studievägledare på de ställen där Tekniskt basår erbjuds.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    Jag måste försäkra mig om jag förstå din situation på rätt sätt:
    du har idag inte ett godkänt betyg i Matematik C eller 3, men du planerar göra Prövning i den kursen och efter det söka till ett Tekniskt basår, stämmer det?

    Se här http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=tekniskt+basår&typ=3 det finns ett stort antal Tekniska basår och ibland också är kombinerade med naturvetenskapligt/tekniskt basår.

    De utbildningar som heter just "tekniskt basår" kräver oftast Grundläggande behörighet till högskolestudier + godkänt betyg i Matematik 2. Det är precis det du har idag, så idag är du behörig till ett Tekniskt basår.

    Om du gör prövning i Matte C (eller Matte 3) och får godkänt betyg, så kanske du har svårare att komma in på ett Tekniskt basår då man ska helst sakna godkända betyg i alla de kurser som läses på ett tekniskt basår. Men kontakta - som jag redan föreslog - Studievägledare på de högskolor där du kan/vill läsa och hör med dem. Det finns regler men kan också finnas undantag.

    Har du godkända betyg i fysik 1a och kemi 1?

    Sök både till komvux och till ett Tekniskt basår och se var du kommer in. Skulle du få plats på båda samtidigt, kan du välja sen. Även om du påbörjar en utbildning men sedan får besked att du kom på en annan utbildning som du hellre vill gå, kan du byta. Bättre att söka till många olika utbildningar samtidigt, då får du flera chanser.