J
    Hej! Funderar på lärarutbildningen åk 1-3 eller 4-6 och undrar vilka universitet som är högst rankade gällande kvalitén?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan!

    Den nya lärarutbildningen som startade läsåret 2011-12 är nu inne på sitt fjärde år och det finns ännu inte några färdiga lärare som är klara och ute på skolorna, därför kan det vara lite svårt att dra slutsatserna men i den rankingen av grundskolelärarutbildningar som Högskoleverket har gjort så domineras den övre halvan i listan av universiteten - med Göteborgs universitet, Uppsala universitet och Linnéuniversitetet i topp. Men två högskolor har också kommit in bland universiteten: Högskolan i Gävle på fjärde plats och Högskolan i Kristianstad, som har ett väl utvecklat samarbete med Lunds universitet på sjätte plats.
    Det är alltså så det ser ut:
    1. Göteborgs universitet
    2. Uppsala universitet
    3. Linnéuniversitet
    4. Högskolan i Gävle

    För mer information se http://www.urank.se/artiklar/

    Bästa hälsningar & stort lycka till i din studieplanering!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare