Hanna
    Hej, jag skulle vilja ha stor valmöjlighet när jag sedan väljer jobb. Så jag funderar på att välja naturvetenskapsprogrammet. Men jag funderar nu också på om jag vill bli barnmorska. Är det möjligt att utbilda sig till barnmorska om man har gått naturvetenskapsprogrammet? Jag går höstterminen i nian så det börjar bli dags att bestämma sig.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du funderar på yrken! För att bli barnmorska måste du utbilda dig till sjuksköterska först, sedan jobba ett par år och sedan gå barnmorska som en påbyggnadsutbildning. Det går således alldeles utmärkt att gå Naturvetenskapliga programmet först på gymnasiet om du gillar kurserna och beredd på att lägga ner mycket tid på just matte, fysik, kemi och biologi. /Lena, Syv