Student
    Hej

    En jag känner har jobbat som barnskötare i tio år och vill nu vidareutbilda sig till förskolelärare. Hur ska hon gå tillväga? Behöver hon studera lika mycket? Hon har ju som sagt jobbat en längre tid som barnskötare. Går det att få en erfarenhetsbaserad examen eller någon form av tillgodoräkning när det kommer till olika kurser? Hur lång tid kommer det att ta att utbilda sig då?
    • Student : Hon har även en universitetsexamen från Irak, som motsvarar en kandidatsexamen i historia. Hon behöver dock läsa Engelska A (Engelska 05?). Kan hon kanske läsa KPU för att bli historielärare? Kan hon tillgodoräkna VFUn pga hennes erfarenhet? Hur går man tillväga för att komma in på KPU? Hon är också särskild behörighet i Historia A, Samhällskunskap A, Matematik kurs B, Arabiska steg 7.
    • Milla : För att kunna läsa på högskolenivå i Sverige behöver din bekant att ha godkänt betyg i Eng 6.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Man söker till den utbildning som man vill gå, om det är förskollärare - se Studera.nu/jamfor-utbildning/?q=förskollärarprogrammet

    och när man är Antagen, kan man ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning och man får svar om det hår att hoppa över vissa delar av utbildningen.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Student :

      Okej, men finns det inget sätt för henne att ta KPU om hon läser upp engelska 6 i och med att hon redan har en kandidatexamen i historia istället då eller?

    • Student : och finns det inget sätt för henne att använda sin yrkeserfarenhet för en del av utbildningen då hon redan har arbetat i tio år?
    • Anna : arbetslivserfarenhet värdesätts mycket inom Yrkeshögskola. Kika därför på många olika yh-utbildningar är mitt råd. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se - vad gäller högskola och KPU, så blir frågan aktuell när personen är nära godkänt betyg i Engelska 6. Angående VFU så tror jag tyvärr inte att man med erfarenhet från Förskola kan anses kunna "hoppa över" praktiken på en Skola för äldre barn - då det är olika åldrar på barnen och även olika ämnen som lärare ska bli behörig att undervisa i (historia undervisas ju inte i på en förskola). Men du får gärna kontakta personal på KPU själv. Jag tror du får svar att alla intresserade är välkomna att söka; att obehöriga kan inte antas och de som antas kan sedan ansöka om tillgodoräknande av tidigare utbildning och det är först då som man noga tittar på tidigare meriter och fattar beslut.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Tack Mohamad för din fråga!

    För Grundläggande behörighet till högskolestudier, behöver man, om man har utländsk gymnasial eller högskoleutbildning, bland annat ha godkänt betyg i en gammal kurs Engelska B (eller i en ny, motsvarande kurs, Engelska 6) alternativt om man i sitt hemland (och det finns betyg som bekräftar det) med godkända resultat läst minst 500 timmar engelska på college eller universitet.
    Som regel, söker man - som vanligt, i vanlig ordning - till en högskoleutbildning och om man kommer in, ansöker man, precis som Milla redan har svarat om "tillgodoräknande av tidigare utbildning".
    Jag vill också uppmärksamma dig/er på att det finns utbildningar även inom andra skolformer än högskola-universitet ex. inom Yrkeshögskola, som just tar hänsyn till tidigare praktiska kunskaper och erfarenheter; man kan komma in på en yrkeshögskoleutbildning även om man, i formell mening, inte är behörig.
    Kika gärna på många olika yrkeshögskoleutbildningar kanske i första hand >> inom område "Pedagogik och undervisning":
    några exempel - utbildning/vuxenutbildningen-pitea/integrationspedagog-pitea

    yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-landskrona/stodpedagog

    utbildning/centrum-foer-utveckling-och-laerande-cul/behandlingspedagog

    yhguiden.se/utbildning/vardyrkeshogskolan/lararassistent-vardyrkeshogskolan-stockholm

    Hela utbudet av yh-utbildningar finns på www.yhguiden.se