Elev
    Hej! Jag går samhäll men planerar att gå basår efter gymnasiet. Om man efter ett avslutat basår med godkända betyg i alla kurser som man läst under året (matte 4, fysik osv) sedan söker in på utbildningar som psykologprogrammet där exempelvis endast matte 3b krävs kan jag fortfarande få meritpoäng för matte 4 som jag isåfall läst under basåret. Om det är så att man hade fått poängen från matte 4, vilken urvalsgrupp hamnar jag då i, eftersom att jag hade haft behörighet att söka in på exempelvis psykologprogrammet annars också även om jag inte hade gått basår. Tusen tack på förhand!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Studier på basåret på högskolenivå ger inte några meritpoäng. De studier kommer inte påverka ditt meritvärde som räknas ut på betygen som ingår i ditt examensbevis.

    • Elev : Hej! Blir det skillnad på om jag isf hade läst naturämnena på komvux? Hade man fått meritpoäng för exempelvis matte 4 då?
    • Anna : Ja, för godkända betyg i Gymnasiala kurser som ger meritpoäng får man meritpoängen. För att få betyg i Gymnasiala kurser kan man läsa dem på gymnasiet, på komvux eller göra prövningar.