Hej therese,
    yrket Behandlingsassistent hör ej till de så kallade "reglerade yrken", dvs det är rätt fritt att kalla sig för Behandlingsassistent, om man så önskar, oavsett vilken utbildning man har. Arbetsgivare får använda den titel "på vem som helst", kan man säga.
    Du får gärna läsa info på https://www.fragasyv.se/info/behandlingspedagog-socialpedagog där det förklaras hur titlarna BRUKAR användas, och vilka utbildningar som kan ge de titlarna, men det är, återigen, inte lagstadgat, alltså i princip vem som helst får kalla sig för både behandlingspedagog, behandlingsassistent eller socialpedagog.
    Arbetsgivare önskar givetvis allt som oftast anställa personer med mer utbildning men även med mer arbetslivserfarenhet och personliga egenskaper är viktiga, och även andra meriter, som t.ex att man har körkort och kan vissa språk, ex. kan det bli avgörande för möjlighet att få anställning på vissa arbetsplatser om man kan /eller inte kan/ teckenspråk - exempelvis.
    Hoppas mitt svar ger en hyfsad bild på hur det förhåller sig.
    För utbildning till behandlingsassistent - rekomenderar jag i första hand kika på vad som finns inom yrkeshögskolan; detta för att yrkeshögskoleutbildningar är mycket orienterade på vad för kompetens som krävs på arbetsmarknaden just nu; de innehåller också praktik och påvisar mycket goda resultat vad det gäller att "ge jobb" i direkt anslutning till utbildningen.
    Relevanta utbildningar kan dock finnas även inom andra skolformer som ex. Folkhögskola.
    Även med utbildning till Undersöterska - ex. examen från Vård- och omsorgsprogrammet på gymnasiet eller från komvux, är det inte omöjligt att få jobb som Behandlingsassistent >>.
    Vänligen
    ANNA

    Kika gärna på yrkeshögskoleutbildningar som kan passa att söka till om man vill jobba som behandlingsassistent: yhguiden.se/resultat?Education.text=behandlingsassistent.
    ***

    Folkhögskoleutbildningar - se www.folkhogskola.nu