J
    Hej Syv Milla!

    Jag har frågor gällande tråden: http://www.fragasyv.se/fragor/hoegskolekurser-relevanta-bra-om-man-vill-laesa-till-psykolog-socionom som du svarade på. Som yrkesutbildning tycker jag att behandlingsassisten tilltalar mig, då det finns jobb efter yrkesutbildningen, tills jag skriver HP och kommer in på psykolog/ socionom- programmet. Men har en fråga gällande fristående kurser: http://www.fragasyv.se/info/beteendevetare-ett-program-eller-fristående kurser: "Beteendevetare: ett program eller fristående kurser - vad vill du läsa? " enligt din länk. Så som jag förstått det är det stor konkurrens inom jobben på fem års sikt, är det då verkligen värt att lägga ihop sin egen kandidatexamen på beteendevetenskap? Jag har dock en vän som gjorde så och jobbar på arbetsförmedlingen nu, men hon läste för c:a 5 år sedan, vet inte hur det var då, antagligen lättare att få jobb? Hur stor är chansen att man får jobb om man kombinerar så, om man tänker jobb- prognos- mässigt? Jag kan tänka mig göra så om det skulle garantera till ett jobb, tills jag kommer in på psykolog/socionom- programmet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hejsan, det finns tyvärr inga jobbgarantier och prognoser kan slå fel.
    T.ex. om alla tittar på prognosen och agerar så som prognosen säger - eller tvärtom, att många TROR att MÅNGA ANDRA kommer att agera utifrån prognosens "rekommendation" - kan det bli en helt annorlunda situation i framtiden.
    AF kan reformeras och omvandlas till ngt. helt annat inom några år ... det vet vi inte.

    Jag tänker så här: om du ändå är helt inställd på att komma in på Psykolog eller på Socionomprogrammet på sikt då är det smartare att välja nu en så kort yrkesutbildning som möjligt på en Yrkeshögskola- så att du skulle kunna börja jobba så fort som möjligt. Detta kan gynna dig (eventuellt) även vid ansökan till en högskoleutbildning för att det kan ibland öppnas möjlighet till Alternativ antagning där personer med yrkeserfarenhet inom rätt bransch har företräde och kommer in med lägre betyg och/eller resultat på HP.

    Att få ihop till Kandidatexamen tar 3 år på heltid. Yrkeshögskoleutbildningar är kortare och lättare att komma in på. Min rekommendation är att du söker både och, dvs kurser på högskola och samtidigt flera olika YH. Det är helt OK att tacka Nej till en utbildningsplats. Det finns massor av sökande som - av olika anledningar - tackar Nej till sin utb.plats. Det är ingen som frågar varför man inte vill ha sin plats. Däremot om man söker "Anstånd" dvs vill kunna utnyttja sin plats senare - d v s utan att söka och konkurrera igen utan kunna påbörja studier om ett är t.ex. , då behöver man ansöka och uppge en bra orsak till varför man söker "anstånd med platsgaranti".

    Bästa hälsningar & stort lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare