Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Belma,

    Skolkurator är i Sverige (i alla fall än så länge - uppgift från januari 2021) - ett av de många icke-reglerade yrken, alltså är det upp till arbetsgivare vem de anställer.  Dock är det i praktiken nästan uteslutande med grundutbildning till socionom + påbyggnadsutbildningar efter socionomprogrammet + med några års arbete efter examen från socionomprogrammet som man har en rimlig chans att få jobbet som Skolkurator.
    Det handlar om att arbetsgivare som anställer skolpersonal tycker att det är viktigt att hen som ska jobba som skolkurator har mycket bra kännedom om bl.a Socialtjänstlagen + hur den tolkas och används i praktiken (och det är just det som man lär sig på socionomprogrammet). Jobben som skolkurator är i Sverige mycket eftertraktade. Det är många sökande till varje sådan tjänst. Vad vi vet, så sorterar arbetsgivare bort alla de sökande som inte i grunden är socionomer. Sedan är det ändå rätt många kvar att titta på... då väljer arbetsgivare att anställa ngn som redan har jobbat som skolkurator (t.ex på annan ort eller på en annan skola); om ingen sådan sökande finns, då har personer utan den arbetslivserfarenheter en chans att få jobbet, men då står valet mellan de som har påbyggnadsutbildningar efter socinomprogrammet och de som har arbetat som t.ex socialsekreterare efter examen från socionomprogrammet. Ofta finns ngn sökande som både har påbyggnadsutbildning och även jobbat (i alla fall ett par år) efter socionomprogrammet, t.ex i ngt projekt eller som socialsekreterare eller som ungdomscoach eller som arbetsförmedlare - och då är det den personen som anställs som skolkurator.
    Alltså, att gå ngn annan väg än via socionomprogrammet och hoppas på att bli anställd som skolkurator - vill jag avråda ifrån, för jag tror inte på den möjligheten. :(

    Studie- och yrkesvägledare