Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    titta på yrket Yrkeslärare. Du kommer behöva ta examen från yrkeslärarprogrammet. Inför yrkeslärarprogrammet görs en särskild prövning där experter bedömer innehåll och omfattning av yrkeserfarenheter, för att bedöma om sökande är behörig till yrkeslärarprogrammet. Eftersom yrkeslärarprogrammet ligger på högskolenivå, behöver du bland annat ha godkända betyg i svenska 2 och 3 samt i engelska 6 + examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) eller på annat sätt uppfylla grundläggande behörighet till högskolestudier.
    På högskolan i Kristianstad, se hkr.se/program/LGYL4
    och på Malmö universitet, se mau.se/sok-utbildning/program/LGLYR
    heter utbildningen - YRKESLÄRARUTBILDNING. På de andra lärosäten heter det yrkeslärarprogrammet.
    Se listen på utbildningar/program på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=yrkeslärarexamen