Framtidsdrömmare
    Jag läste upp till Matematik 2a på gymnasiet. Jag har nu sökt in till ett Naturvetenskapligt basår vid Universitetet i Jönköping. I deras antagningskrav står det att det räcker med 2a-kursen. Men det som oroar mig är glappet mellan a- och c-spåret, eftersom att börjar att läsa matematik 3c. Orolig som jag är undrar jag om dem egentligen tar hänsyn till dem som endast läst a-spåret innan? Jag har mailat dem och fick svaret:

    "Jag kan inte svara precis på hur upplägget är, men om de uppfyller behörighetskraven så skall det fungera. Min erfarenhet är att basåret ger mycket goda förutsättningar för att klara av kommande högskolestudier. och jag tror därför inte att du behöver vara orolig."

    Jag tycker att svaret jag fick inte är konkret nog, så därför försöker jag även här.

    Tack på förhand, Anders

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Anders!

    Jag förstår hur du menar men det är väldigt svårt att svara på.
    Anledningen till att behörighetskravet är just 2a är för att det då ska innebära att har man "2a kompetens" ska det räcka för att tillgodoräkna sig kursen.

    Så då tycker jag att du får utgå från att du också skulle klara av kursen kunskapsmässigt, just eftersom att du har den behörighet som krävs. Sedan kan det givetvis vara en del svårare delar i matte som kommer eftersom att det är en svårare kurs, men om du förbereder dig och lägger tid på studierna så är det stor chans att det går bra för dig!

    Hoppas mitt svar var till ngåon hjälp för dig!
    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina, SYV