Nathalie

    Hej! Jag kommer att ta mitt gymnasieexamen i år. Till hösten har jag ansökt till tekniskt-naturvetenskapligt basår till ett universitet och jag har en fråga gällande boende. Om jag får chansen att ta ett basår hos universitetet är jag då behörig till att söka studentbostäder eller till en studentkorridor?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie,
    vi på FRåGA SYV känner inte till att det skulle finnas centrala/generella regler om vem som är "behörig att söka studentbostad" utan jag tror det kan finnas många olika lokala regler på olika orter. T.ex kan lärosätena på några orter bestämma att om den studerande redan nu bor inom pendlingsavstånd, då kan hen inte få studentbostad för att hen skulle i så fall "ta boende-plats" av någon som absolut inte kan pendla för att hen bor för långt borta.
    Sedan är också en mycket bra fråga - när är det dags att ställa sig i en kö till studentboende? Att man ansöker till en utbildning betyder inte att man definitivt kommer in (blir antagen). Antagningsbesked kan komma mycket nära inpå utbildningens början (t.ex om man kommer in från RESERV) och ibland kan man komma in även när studierna redan har börjat (t.ex under första eller andra veckan av utbildningen). Innan man får antagningsbesked är det ingen som vet om man kommer in eller inte. Och när man fått besked Antagen kan det bli mycket kort varsel - så kort som att t.ex börja på utbildningen imorgon (alltså dagen efter det att man fick antagningsbesked).
    Du måste höra med det lärosäte där du söker utbildning om vilka regler de har för att få lov att ställa sig i kö till en studentbostad. Hör också med hyresvärdar - både kommunala och privata fastighetsbolag som hyr ut bostäder (de kan ibland ha infört lokala regler som säger att de som fick utbildningsplats eller jobb och måste flytta på grund av det, prioriteras framför de som redan bor på orten eller inom pendlingsavstånd eller de som vill flytta till orten men av en annan anledning än utbildning eller anställning - vilket tyvärr inte betyder att man per automatik får en bostad men det är ändå värt att kolla upp, tycker jag).

    • Nathalie : Tack så mycket för svaret! Jag har kontaktad syven hos universitet men de har inte hört av sig. Men jag kan höra av mig till hyresvärdarna. Tack!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!