Elisabeth
    Hej!
    Jag gick Teknikprogrammet med inriktningen design och produktutveckling. Nu har jag en fundering gällande att söka vidare till universitet.
    På teknikprogrammet så läste vi ej naturkunskap eller biologi. När man ska söka vissa program, tex arkitekt så behövs naturvetenskap eller kemi 1, fysik 1 och matte 3. Dessa har jag. Men på vissa andra program där samma naturkunskap krävs, så står det att de även där att man kan ha läst fysik 1, kemi 1 och matte 3 + att de vill att man ska ha läst biologi 1 utöver de andra ämnena.
    Gör det att jag ej blir behörig, eller är jag behörig ändå utan biologin? För jag frågade på min skola om man kunde söka som teknist utan biologi, då vi ej hade det som tillval, vilket de sa ja på. Men känns ju knappast som jag är behörig utan biologi när det står specifierat att biologi 1 krävs...
    Med vänlig hälsning,
    Elisabeth

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om det står att Biologi 1 krävs, då är man utan godkänt betyg i den kurser - inte behörig.