Cecilia
    Vad skiljer sig åt när det gäller behörighet till högskola för Estetiska programmet jämfört med Teknikprogrammet? Vilka program på högskolan kan jag läsa vidare på efter att jag gått Teknikprogrammet men som jag inte kan läsa vidare på efter att jag gått Estetprogrammet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia!
    Både ES och TE är högskoleförberedande gymnasieprogram, men de är rätt så olika!
    Sedan beror det också på vilken inriktning inom programmet man läser. Inriktning TeknikvetenskapTE inkluderar som obligatoriska kurser: Matematik 4, Fysik 2 och Kemi 2 och de krävs för behörighet till civilingenjörsprogrammen och högskoleingenjörsprogrammen på högskolenivå.

    Jämför:
    ES läser man endast matematik 1 som obligatorisk kurs (kan ofta välja läsa matematik 2 som valbar kurs, ibland också matematik 3) men man läser inte fysik eller kemi på ES.
    Om vi tar som exempel inriktning Estetik-och-media på ES så ingår det kurser som obligatoriska som ger, om man får godkända betyg och uppfyller kraven för examensbevis, behöighet att direkt efter gymnasiet söka till utbildningar som leder till följande yrken:
    Förskollärare
    SYV
    Jurist
    Ämneslärare på grund- och gymnasieskola (beror dock på Vilka ämnen man vill bli behörig att undervisa i, t.ex inför mattelärare krävs godkänt betyg i matematik 4).

    Skillnad på obligatoriska och valbara kurser
    Obligatoriska kurser måste gymnasieskola erbjuda läsa. Valbara kurser kan erbjudas att söka till men det är inte säkert alla elever som söker, får läsa. Ibland startar inte kurserna t.ex pga lärarbrist eller för att det är för få elever som sökte (eller om det är för många elever som sökte, så får inte alla plats).
    Alltså på Estetiska programmet kan man inte få garanti på att läsa mer matte än endast matematik 1, som är en obligatorisk kurs.
    På Teknikprogrammet är upp till och med matematik 3 obligatoriska kurser på samtliga inriktningar och på inriktningen Teknikvetenskap är även matematik 4 en obligatorisk kurs.

    Om vi tar som exempel inriktning teknikvetenskap på TE så ingår det kurser som obligatoriska som ger, om man får godkända betyg och uppfyller kraven för examensbevis, behöighet att direkt efter gymnasiet söka till utbildningar som leder till följande yrken:
    Arkitekt
    Civilingenjör
    Högskoleingenjör
    Sjöingenjör
    Sjökapten