Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    En >>radiolog är en specialistläkare. Därför måste man först bli Läkare, dvs komma in på läkarprogrammet.

    Behörighet (särskild beh) till Läkarprogrammet är godkända betyg i Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4.

    Om du har godkänt betyg i matte 2b, behöver du läsa matte 3 /b eller c/ först och sedan matte 4.

    Du behöver också skaffa dig godkända betyg i fysik 2, kemi 2 och biologi 2.

    Läsa de kurser kan du på komvux i din kommun; eller på ett naturvetenskapligt basår på högskola&universitet; eller skaffa dig kunskaper genom självstudier & göra prövningar.

    Vänligen

    Julia SYV

    • : Tack för svaret! Undrar också hur det ser ut om jag skulle vilja läsa röntgensjuksköterska? Fungerar då mina betyg eller behöver jag läsa up dem då?
    • Anna : För att bli behörig till utbildning som leder till yrke Röntgensjuksköterska, behöver du skaffa dig godkänt betyg i Naturkunskap 2. För övrigt, om du har Examensbevis, så är du behörig. Särskild behörighet till röntgensjuk.programmet är matte 2, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b. Du saknar betyg i NK2. Du kan på flex eller distans läsa den kursen på komvux på fem veckor.
    • : Tack för svaret!