Hej Johan!

    Informationen som du efterfrågar finns på http://www.framtid.se/yrke/sjokapten-fartygsbefal och bl a berättas det var utbildningar till Sjökapten finns idag. Man måste läsa i minst tre på högskola/universitet för att bli Sjökapten.

    Det finns, annars, en Yrkeshögskoleutbilnding till Skärgårdskapten, se här>> Den yrkeshögskoleutbildning är på två år på heltid. Om yrkeshögskoleutbildningen finns kvar på samma ort och i samma "form" (t.ex längd) vet vi inte idag. Det vi vet att planerade starter på den är i september 2016 och i september 2017, men hur blir det sen - är idag oklart.

    Angående arbetsmarknaden, så är det mycket svårt att svara på - bland annat pga som Sjökapten, kan man jobba över hela världen. Du ska, alltså, kunna söka jobb i andra länder än Sverige också.

    Du får hemskt gärna kontakta Sjöfartsverket>> för mer information.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA