Vanessa
    Hej!
    Jag går i nian och måste gör omvalet snart men jag undrar vad man inte kan bli om man tar samhällslinjen. Jag vet att naturlinjen ger behörighet till allt men om jag har förstått rätt är samhällslinjen andra. Det jag speciellt undrar är om samhällslinjen ger behörighet till teknik i universitetet. Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Vanessa,

    det finns ingen gymnasial utbildning som ger behörighet till "allt". :)
    ex. för att bli Specialistundersköterska - måste man ha examen från just vård- och omsorgsprogrammet i grunden.
    Om du är intresserad av Teknik - kanske Teknikprogrammet>> är mest passande program för dig.
    ***
    Du skriver att du "måste göra omval". Det stämmer inte. Man måste inte ändra sitt tidigare val. Det är frivilligt att ändra eller inte ändra. Om du gjorde gymnasieval under valperioden, och är nöjd med det valet, låter du bara detta "vara", dvs gör ingentin. Och det är helt OK. Endast om du är säker på att du vill ändra, det är endast då som du gör omval.
    ***
    Angående vad man kan bli efter gymnasiet, så finns det så många yrken och olika utbildningar och det förändras mycket hela tiden - det är därför rätt svårt att ge konkreta svar i många fall... Mycket beror också på vilka icke-obligatoriska /valbara/ kurser som du kommer att läsa på gymnasiet.
    Läs gärna information på - framtid.se/yrke/yrken-na-natur-och-samhalle
    OBS! inriktning på naturvetenskaps- och på samhällsvetenskapsprogrammet läser man från årskurs 2. Om du kommer in på en gymnasieskola som erbjuder fler än en inriktning inom SA och NA - kan du bestämma dig angående inriktning senare, inför åk2.

    Vänligen

    Julia syv