Daniel
    Hej!
    Jag läser just nu på komvux för att få till behörigheten till TP. Det står bl.a att man behöver matematik 4, jag måste således läsa matte 3+4. Det jag undrar över är vilken av matte 3b/c jag "ska" läsa. Spelar det någon roll?

    Sen undrar jag även vilken av fysik 1-kurserna jag ska läsa innan fysik 2?

    Hoppas mina frågor är begripliga.. ;)

    Häls
    Daniel

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel!

    Dina frågor är högst begripliga!

    Så här är det: det spelar ingen roll om du läser Matte 3b eller 3c innan du läser matte 4.

    ang. fysik, så är det Fysik 1a, som ger förkunskaper inför Fysik 2. I stället för Fysik 1a kan du läsa två mindre kurser: Fysik 1b1 och Fysik 1b2, som tillsamman utgör Fysik 1a och sedan kommer det Fysik 2. Om du väljer läsa små fysik kurser så är det först 1b1 och sedan 1b2 som du bör läsa.

    **********************

    Och här kommer det mer info om matte 3b och 3c.

    c-spår är svårare, avancerat. Det finns för- och nackdelar i att läsa b-spår (medelsvårt) och c-spår (avancerat).

    Om du redan har Grundläggande behörighet till högskolestudier (genom dina tidigare gymnasiebetyg), då skulle jag råda dig läsa 3c, det avancerade spåret. Detta pga du får det tuffare på nivå 3 i matten, men sedan kan det bli lite lättare i Matte 4 (och det är just det betyget som kommer att räknas in i ditt jämförelsetal), matte 4, alltså - här spelar det roll hur högt betyg du får.

    Men om du inte har grundläggande behörighet nu, och kurs Matte 3 kommer att ingå i ditt Slutbetyg, som du kommer att få (och som kommer att ge dig grundläggande behörighet) då skulle jag råda dig läsa Matte 3b, lättare kurs, där du har större chans att få högre betyg, för att det betyget kommer i så fall räknas in i ditt jämförelsetal och påverka din möjlighet att komma in på högkoleutbildning.

    För att göra det hela ännu lite krångligare... :) så måste jag säga att det är inte helt så enkelt att Matte 3c är svårare än Matte 3b... Ja, c-spår är avancerat, men i 3b ingår det några små avsnitt som inte ingår i 3c och i 3c ingår det några avsnitt som inte ingår i 3b, det är lite olika kurser, där 3c är svårare och skiljer sig även i innehållet (inte bara i svårighetsgraden) från 3b... men både 3b och 3c ger behörighet att läsa vidare till nivå 4 i matten.

    Hoppas mitt svar går att förstå sig på! :)

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen, jag har redan grundläggande behörighet, så då får det nog bli matte 3c, även om just matematik inte är min starka sida.
    • : Ang fysiken så spelar det alltså ingen roll ifall jag väljer fysik 1a, eller dom båda mindre kurserna? Tack för jättebra svar! ;) /Daniel
    • Anna : Hel rätt, Daniel, ang. fysiken så spelar det ingen roll. Det är endast betyg i Fysik 2 som kommer att räknas in i ditt jämförelsetal och inte Fysik 1a, eller 1b1 och/eller 1b2. I Fysik finns det inga lättar/svårare spår. Det är samma spår för alla i fysik. Varför fysik 1a är uppdelat i två mindre kurser är för att till vissa utbildningar kan det för behörighet räcka med en mindre kurs i fysik, men till tandläkarprogrammet måste man ha fysik 2 och vad du läser i fysik innan fysik 2, spelar ingen roll. Du kan t.ex genom självstudier skaffa dig kunskaper och göra prövning i fysik 2 direkt (utan att ha läst fysik 1 över huvudet taget).
    • Anna : En bra sida för mattestudier: www.matteboken.se :) Lycka till med dina studier!
    • : Tack för mattetipset ;) Om man ska hårdra det behövs alltså inte fysik 1 alls för att få behörighet? Godkänner t ex hermods att man bara läser fysik 2 utan att ha läst fysik 1 först. Nu tänkte jag nog läsa fy 1 ändå, lär ju vara bra grund om inte annat inför fy 2 :) Ni alla som svarar ska ha stort cred, vilken fantastiskt sida :)
    • Anna : Komvux vill försäkra sig om att folk har tillräckliga förkunskaper och kräver därför oftast att man läser kurserna "i följd", dvs får godkänt betyg i fysik 1a eller i fysik 1b2 först för att antas till fysik 2 sen.
    Läs alla kommentarer