fadumo

    Hej jag har två frågor jag gärna vill få svar på :) 1. Jag har valt läsa vård och omsorg programmet, jag funderar på att läsa kurserna jag behöver för att bli behörig till Biomedicin programmet. Just nu jag läser SVA 1, matematik 2b, biologi 1, sen nästa termin tänkte mig läsa vård och omsorg programmet flex deltid med SVA2, Matematik 3b och Kemi 1 Kan det funka så?.. . Hur långt tid tar det då? Är det ens möjligt? 2. Hur är basåret i Universitet? Jag tänkte mig läsa basåret för Biologi 2 Kemi2 Fysik 2 och kanske matematik 4 om det behövs ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fadumo,

    om vi tar biomedicinprogrammet på Uppsala universitet som exempel, så krävs det Grundläggande behörighet + godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på Olika sätt. Utan att veta din utbildningsbakgrund, är det omöjligt att säga vad du behöver läsa för att uppnå grundläggande behörighet; eller så har du kanske den redan. Prata med syv på komvux - ställ en fråga om du har Grundläggande behörighet eller inte; om inte - hur du kan uppnå den; lägg upp en studieplan för det tillsammans med syv på komvux.

    Vård- och omsorgskurserna krävs inte för behörighet till Biomed.programmet; men du kan behöva dem om de ska ingå i ditt examensbevis.

    Naturvetenskapligt basår på högskola/universitet - kräver att du har grundläggande behörighet och godkänt betyg i lägst matematik 2 (på vissa lärosäten krävs det godkänt i matte 3). Inom natur.vet.basår på högskolenivå brukar man läsa Kemi 1 och 2, Biologi 1 och 2; Fysik 1a och 2 samt matematik (upp till och med matematik 4).