Hej Oscar; vad gäller franska så behöver du skaffa dig godkänt betyg i franska 3. Om du på grundskolan läste franska, kan du direkt söka kursen Franska 3 på komvux. det är en kurs som på heltid kan läsas på fem veckor. Om du inte tidigare läst franska behöver du läsa Franska 1, sedan 2 och sedan 3 - sammanlagt kan man på heltid läsa de tre kurserna på 15 veckor.
    Vad gäller behörighet, totalt sett, så krävs det även annat än endast godkänt betyg i franska 3 - Behörighet: Grundläggande behörighet och Franska 3, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6.

    Hur kan man få betyg i franska 3 förutom genom studier på komvux?
    Om man läser på en folkhögskola - får man Omdöme i stället för betyg. Omdöme i Franska 3 gäller som "betyg i den kursen", vad gäller uppnå särskild behörighet till högre studier.
    Om man har kunskaperna eller kan skaffa dem på egen hand - kan man få betyg genom en Särskild prövning.