Daniella

    Hej! Jag ska börja gymnasiet efter sommarlovet och har sökt in till VO, jag har dock ett kärnämne som inte är godkänt och på den skolan som jag sökt in till finns det inget programinriktat för den linjen. Är det möjligt att ändå komma in om jag går ut 9:an utan ett av kärnämnena? Eller måste jag såfall välja en skola som just har en programinriktad linje? För det finns verkligen ingen annan skola som jag skulle kunna tänka mig gå på än Drottning Blanka. Tack för svar!

    • Anna : Vilket ämne kommer du få underkänt betyg i? Och i vilken stad söker du till gymnasiet?
    • : Matte, Malmö
    • Anna :

      För matematik kan man tyvärr inte få dispens (undantag) - det skulle man kunna få för engelska (det är därför jag frågade vilket ämne du riskerar få F i). Med F i matte blir du tyvärr, som du redan själv förstår, inte behörig till de nationella programmen. Förutom Programinriktat val (mot VO) kanske du kan överväga även IM: Yrkesintroduktion (för VO).
      Läs även mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    mina förslag till dig blir följande: gör ditt bästa i att försöka uppnå godkänt betyg i det ämnet som du kallar för kärnämnet och i vilket du riskerar inte få godkänt betyg i!
    Besök det Digitala öppna huset på Drottning-blankas-gymnasieskola-malmo-soderport och fråga om de kan ta in på Programinriktat val. Om du får svar att det inte går att komma in på en utbildning som skolan inte kommer att erbjuda, då råder jag dig kika på andra skolor, dit man kan söka Programinriktat val (till VO).
    Exempel på gymnasieskolorna som enl. våra uppgifter kommer ta in elever på IMV-VO till hösten 2020:
    Drottning-blankas-Kristianstad
    Drottning-blankas-gymnasieskola-Helsingborg
    Yrkesgymnasiet-malmö
    Praktiska-malmo-city

    Yrkesintroduktion (som är ännu ett av de Introduktionsprogrammen) mot VO erbjuds i Malmö, så vitt jag vet - endast på Universitetsholmens-gymnasium

    • : Tack! Jag har sökt in på Universitetsholmens också. Men jag får hoppas att jag kommer in på Drottning Blanka:)
    • Julia : Det bästa vore om du fick godkänt betyg i bl.a Matematik i slutet av år9 på grundskolan! Vi håller tummarna" lycka till!